Oblíbená košťálová zelenina - jak ji zařadit do svého jídelníčku?

Oblíbená košťálová zelenina - jak ji zařadit do svého jídelníčku?

Košťálová nebo také brukvovitá zelenina je v naší zemi velice rozšířenou a také váženou zeleninou, a to nejen v gastronomii, ale i v medicíně.

18345×

Druhy košťálové zeleniny

Brukev zelná

Brukev zelná je dvouletá rostlina pocházející ze Středomoří a západní Evropy. Je původní plodinou, ze které se pěstují odrůdy košťálové zeleniny. Brukev zelná je vysoká bylina, která prvním rokem tvoří růžici velkých, tlustých a šťavnatých listů na zdřevnatělém košťálu. Teprve druhým rokem vyhání 1,5 - 2 m dlouhý stvol nesoucí žluté květy. Listy jsou ploché, pevně kulovitě spojené a vytvářejí hlávky.

Hlávkové zelí (zelí červené, čínské, pekinské a další)

Hlávkové zelí je dvouletá bylina, která je pěstovaná především pro listy, jež tvoří charakteristickou hlávku. Obsahuje draslík a vitamín C.

Bílé hlávkové zelí dušené
(doba přípravy 45 min )

Květák

Květák neboli lidově karfiol je oblíbenou košťálovou zeleninou, u které využíváme jako zeleniny zdužnatělé květenství. Květák je bohatý na vitamín C, draslík, kyselinu listovou a kyselinu nikotinovou, navíc obsahuje stopové prvky - zinek, měď, jód a fluor.

Klasický květákový mozeček
(doba přípravy 30 min )

Růžičková kapusta

Jde vlastně o kuličky, které se skládají z těsně semknutých drobných listů. Zelenina je zdrojem minerálů, vitaminu B1 - thiamin a kyseliny listové.

Vepřová pečeně s růžičkovou kapustou
(doba přípravy 2 hod )

Kapusta

Hlávková kapusta se velmi podobá zelí, její listy jsou však kadeřavější a mají zvlněné okraje. Je bohatá na vlákniny i minerální látky (fosfor, vápník a draslík) a má vysoký obsah vitamínu A, B i C.

Kapusta jako mozeček
(doba přípravy 45 min )

Kadeřávek

Listy, které rostou na košťálu sklízíme postupně od října po celou zimu. Kadeřávek je v zimních měsících zdrojem vitamínu C a hodnotných bílkovin.

Brokolice

Brokolice je dvouletá bylina podobná a příbuzná květáku. Její růžice květenství má barvu zelenou nebo fialovou. Obsahuje vitamín C, provitamín A a minerální látky (vápník, hořčík a síru).

Brokolicový krém s parmazánem
(doba přípravy 20 min )

Řeřicha

Řeřicha je rostlinka se sytě zelenými lístky. Můžete ji pěstovat celoročně v misce na okně. Má ostrou chuť podobnou ředkvičce. Řeřicha je zdrojem vitamínu C, vitamínu B1, K a beta karotenu. Obsahuje mnoho minerálů jako například draslík, vápník, železo, síru a hořčík.

Jarní tvaroh s řeřichou
(doba přípravy 15 min )

Léčivé účinky košťálové zeleniny

Brokolice, květák, kapusta, růžičková kapusta, zelí, řeřicha a další košťálová zelenina obsahují isothiocyanáty, to jsou látky, které působí proti rakovině - působí proti enzymům vedoucím ke vzniku nádorových buněk a mohou přispět k prevenci rakoviny. Látky obsažené v košťálové zelenině působí blahodárně na tělo a chrání před nádorovým bujením především buňky močového měchýře. 

Košťálová zelenina - brokolice, květák, zelí, růžičková kapusta a řeřicha obsahují látky, které chrání organismus muže před agresivní formou rakoviny prostaty. Tato zelenina může být pro muže velmi prospěšná.

Dusičnany a dusitany obsažené v košťálové zelenině mohou pomoci osobám po infarktu k rychlejšímu zotavení. Tyto sloučeniny omezují rozsah a míru poškození srdce po infarktu. Košťálová zelenina obsahuje velké množství látek, které chrání buněčnou DNA před poškozením.

Jak si vypěstovat bylinky jednoduše doma?

Foto: Profimedia

Podobné články
Recepty ke článku
Žena.cz
Vareni.cz - objevte něco dobrého

Kontakt

  • Máte nějaký dobrý nápad, připomínku, nebovám něco na stránkách nefunguje? Neváhejte nás kontaktovat prostřednictvím formuláře.

    Kontaktovat

Centrum.cz |Atlas.cz Economia 1999 - 2021. Všechna práva vyhrazena