Červená čočka: Zdravá luštěnina pro každého aneb jak ji zařadit do jídelníčku

Červená čočka: Zdravá luštěnina pro každého aneb jak ji zařadit do jídelníčku

Červená čočka je jedinou luštěninou, která nenadýmá. Navíc se nemusí namáčet a chutná výborně!

67649×

Původ červené čočky

Červená čočka pochází z Turecka, dnes je ale rozšířená po celé Asii. Oblíbená je i v Evropě a pomalu si na ni zvykáme i my Češi.

Červená čočka - výživná luštěnina

Červená čočka obsahuje spoustu železa, selenu, fosforu, zinku a vitamínu B6. Díky vysokému obsahu železa a bílkovin je vhodná pro vegetariány, schopnost rovnoměrného uvolňování glukózy do krve zase ocení diabetici. Červená čočka je dobrým doplňkem dietní stravy už jen proto, že velmi rychle zasytí. Vysoký podíl vlákniny zároveň působí proti zácpě.

Protože je červená čočka jedinou luštěninou, která nenadýmá, mohou ji dokonce konzumovat i kojící matky, které mají nadýmavé potraviny zakázány. Zároveň je to první zdroj bílkoviny, který můžete dítěti nabídnout v době přikrmování, začít můžete už v 9. měsíci věku dítěte. Zpočátku ji zkuste přidávat do zeleninových kaší, poté lze čočku podávat samotnou.

Vaření s červenou čočkou

Červená čočka se, narozdíl od hnědé, nemusí namáčet a přesto je rychle uvařená. Při tepelné úpravě ale ztrácí svou načervenalou barvu a je spíše oranžová. Velmi rychle se rozvaří, což není na škodu. Pokud vám ale tento vzhled vadí, čočku jednoduše rozmixujte. V Asii se červená čočka často vaří s kari kořením nebo s kurkumou, která zachovává její červenou barvu. Zvláštní je, že chutná spíše jako hrách.

Pár tipů na úpravu červené čočky

Z červené čočky můžete uvařit polévku i kaši jako hlavní chod. Spolu s rozmixovanými jáhly z ní lze připravit zdravou pomazánku. Dobrá je i s těstovinami, s pohankou nebo jako zahušťovadlo do gulášů. Lze ji použít i jako přílohu k masu či vejci. Pokud rádi experimentujete, zkuste kombinaci červené čočky a bulguru - speciálně upravené tvrdé pšenice, kterou připravíte na způsob rizota.

Dětem chutná červená čočka nasladko - s kari, smetanou a rozmixovaným banánem. Muži si zase libují v červené čočce s chilli papričkami, česnekem, cibulí a rajským protlakem. Zajímavě chutná i rýžovo-čočkový salát s brokolicí.

Proč červená čočka nenadýmá?

Červená čočka se většinou prodává již loupaná. Právě chybějící slupka přispívá k lepší stravitelnosti a ke snížení nadýmání. Slupka luštěnin obsahuje oligosacharidy, které se ve střevech štěpí na škroby a zde velmi rychle kvasí.

Skvělé recepty z červené čočky

Červená čočka s barevnou paprikou
(doba přípravy 30 min )

Červená čočka s rajčaty a cuketou
(doba přípravy 30 min )

Krémová červená čočka s uzeninou
(doba přípravy 45 min )

Pikantní červená polévka s čočkou
(doba přípravy 45 min )

Polévka z červené čočky
(doba přípravy 15 min )

Pikantní polévka z červené čočky s kurkumou
(doba přípravy 45 min )

Salát z červené čočky na toastech
(doba přípravy 45 min )

Foto: Profimedia

user-icon

autor Michy