Kiwi - vitamínová bomba 2.díl

Kiwi - vitamínová bomba 2.díl

V 1. díle našeho dvoudílného seriálu o kiwi jste měli možnost dozvědět se zajímavosti z historie kiwi, jak vzniklo jméno a drobnosti o jeho vzhledu a chuti. Dnes máte možnost dozvědět se více o zlatém kiwi, léčivých účincích kiwi a jeho skladování a kuchyňském využití.

16686×
Pokud si chcete přičíst první díl, najdete jej zde: Kiwi - vitamínová bomba 1.díl

Zlaté kiwi

Zlaté kiwi se od tradičního zeleného neliší jen barvou dužiny. Zlaté kiwi se také liší tvarem. Špička naproti stopce je totiž více kulatá a tvar tak více připomíná vejce nebo hrušku. Další rozdíl je v ochlupení. Chloupky na slupce kiwi jsou totiž miniaturní a jsou zastoupeny v mnohem menším množstvím. Díky tomu je zlaté kiwi mnohem citlivější na poškození a dozrává dříve. Mnoho farem produkující zlaté kiwi proto preferuje ruční sbírání přímo z keřů s ručním překládáním do košů a krabic. I přes svou náročnost na šetrnost se zlaté kiwi vyváží celosvětově. Také je samozřejmě finančně nákladnější. Zlaté kiwi je opravdu super. Oproti zelenému kiwi je zlaté sladší, jemnější a není tak kyselé.

Léčivé účinky kiwi

Jen málokteré ovoce obsahuje tolik vitamínu C jako kiwi. Obsahem až 1miligram vitamínu C v 1 gramu kiwi pokrývá konzumace kiwi příjem denní dávky. Díky vitamínu C, i v kombinaci s hořčíkem, podporuje kiwi látkovou výměnu, zpevňuje cévy a žíly, posiluje imunitní systém a zlepšuje vidění. Je známo, že vitamín C je důležitý antioxidant, který pomáhá zvládat stresy, zvyšuje schopnost soustředit se a podporuje tvorbu hormonů pro dobrou náladu. Dále konzumace kiwi přispívá ke zdravé funkci srdce a svalů, k růstu kostí, pomáhá při krvácení z dásní, parodontóze. Hlavně v zimních měsících je kiwi výbornou prevencí chřipek, nachlazení a rýmy. Je to i významný zdroj energie pro sportovce, kterým také pomůže například při namožení vaziv nebo podvrtnutém kotníku, protože díky vysokému obsahu vitaminu C zpevňuje vaziva. Obsah draslíku je mírně nižší než u banánu. Kiwi také obsahuje antioxidant E. Je také bohaté na některé bílkoviny, které se používají ke změkčování mas. Ty jsou ale pro mnohé lidi alergenem.

Použití kiwi v kuchyni

Kiwi můžeme jíst syrové nebo tepelně upravené. Většina lidí si kiwi před konzumací loupe, ale není to důležité. Kiwi můžeme klidně jíst jako jablko. Stačí jej umýt a můžeme se do něj pustit. Nejlepší způsob, jak jíst kiwi, pokud je nechceme jíst se slupkou, je rozpůlit je a lžičkou vydlabat zelenou dužinu. Také můžeme kiwi oloupat, omýt a sníst. Dá se použít škrabka na brambory nebo obyčejný loupací nůž. Díky změkčovacímu enzymu není dobré kiwi používat v dezertech a moučnících, které obsahují mléko nebo mléčné výrobky. Přesto je kiwi v kombinaci se šlehačkou v mnoha oblíbených dezertech. Kiwi chutná nejlépe v čerstvém stavu, ale můžeme z něho dělat i kompoty, koláče, ovocné dezerty, marmelády, používají se ke zdobení dezertů a výrobků studené kuchyně. V poslední době se kiwi také používá při výrobě džusů nebo míchání koktejlů. Samozřejmě můžeme kiwi i sušit.

Skladování

Plody bychom při výběru měli jen lehce ohmatat. Příliš tvrdé kiwi je ještě nezralé, má méně šťávy a je kyselejší, avšak jíst se dá. Takové kiwi můžeme klidně koupit a nechat doma v teple dozrát. Příliš měkké kiwi nekupujeme, pokud z něj nechceme připravovat marmeládu. Kiwi není výrazně chemicky ošetřeno jako citrusy a přitom jej můžeme skladovat delší dobu. Při teplotě kolem 1 °C a asi 80 - 90 % vlhkosti vzduchu vydrží kiwi až 5 týdnů. Jíte kiwi po celý rok nebo jen přes zimu? Patří k vašemu oblíbenému ovoci? Foto: Profimedia.cz
Podobné články
Recepty ke článku
Žena.cz