Jak zhubnout do plavek? Volte bílkovinné diety a na hladovění rovnou zapomeňte

Jak zhubnout do plavek? Volte bílkovinné diety a na hladovění rovnou zapomeňte

Člověk, který se rozhodne z jakéhokoli důvodu redukovat svou váhu, by měl dbát na pravidelnost stravování a ideálně zvolit dietu na míru. Některá fakta jsou však neměnná a platná pro všechny. Pojďme si v hubnutí udělat jasno.

27994×

Není správné brát v potaz pouze dostatečný přísun základních živin, ale stejnou měrou by měl myslet též na svou duševní i tělesnou pohodu. Vystresovaný a podvyživený organismus podle odborníků redukční výživu špatně snáší.

Pro redukci hmotnosti je nejdůležitější pravidelnost ve stravě. Organismu pravidelností ve stravě dáváme jakýsi signál, že je všechno v pořádku a přísun živin je zajištěn. Nedochází pak k poplachovým reakcím a ukládání přijaté stravy ve formě tuků. Pravidelnost zajistí organismu klid. Nemusí spořit nashromážděnou energii a pracuje efektivně.

Hubnutí na míru a připravit se!

Každému jednotlivci by měla být dieta vybírána "na míru". Lidé se mnohdy pokouší o úbytek váhy nesprávným způsobem. Rozhodují se bezmyšlenkovitě, bez ohledu na individuální zvláštnosti, jsou ochotni dát na rady svých přátel či jiných náhodných dietních postupů, aniž by brali v potaz svůj vlastní zdravotní stav či jiné okolnosti, které jsou mnohdy naprosto nepřípustné k určitým zdravotním stavům. Obézní lidé často, leč chybně, věnují příliš energie redukci váhy a nezbývá jim dostatek energie na život. Jinými slovy buď hubnou, nebo nabírají sílu na další hubnutí.

Příprava na hubnutí

Na úbytek váhy by se člověk měl dobře připravit. Úspěšné hubnutí záleží na předchozích stravovacích návycích. Často lidé, kteří se rozhodnou hubnout, mívají narušený metabolismus. Jejich příjem potravy je často nižší, než by měl být. Čas mezi jednotlivými jídly, bývá příliš dlouhý, což mnozí hubnoucí považují za správný krok, ale nedbají následků. Organismus brzy slábne, přichází neodolatelná chuť na cokoli, co dodá okamžitě tělu novou energii. To často bývá sladké či slané rychlé občerstvení v podobě zákusků či čokoládových tyčinek a hamburgerů, obložených chlebíčků či jiné kalorické bomby. Organismus se musí nejprve stabilizovat a dieta má začít v naprostém klidu.

Hubnutí - hladovění není řešení

Diety postavené na striktním vyloučení určitých typů potravin nebo živin mohou vést k razantnímu a téměř okamžitému úbytku váhy. Hrozí však při nich takzvaný jo-jo efekt, tedy opětné tloustnutí. Dobré ale není ani celkové vyloučení stravy.

Při hladovění klesá hladina energie, především hladina glukózy v krvi. Mozek začíná být podvyživený, objevují se stavy podráždění. Člověk je hladový, nervózní a unavený. Vybírat by si tedy měl tak, aby byl v duševní i tělesné pohodě. Člověk se díky správné dietě naučí, jak má jíst. Pokud jeho psychická i fyzická výkonnost bude na konstantní úrovni, nemá důvod něco měnit. Mučivé diety či hladovky mohou rychle zbavit tělo několika kilogramů. Většinou však jde nikoli o tuk, ale o svalovou hmotu. Jakmile se člověk vrátí ke svým stravovacím zvyklostem, opět ztloustne, jeho váha většinou dokonce vzroste na hodnotu vyšší než před zahájením diety.

Co tedy jíst během diety?

Vhodné jsou bílkovinné diety, které při minimální energetické hodnotě dodávají tělu potřebné látky. Díky konzumaci bílkovin se neznehodnocuje svalová tkáň a vysokobílkovinná strava má také vyšší sytící efekt. Živočišné bílkoviny jsou obsaženy v libovém mase, drůbeži, zvěřině, rybách, mléce a mléčných výrobcích a vejcích. Rostlinné bílkoviny jsou zejména v luštěninách, sóji a bramborách.

Na českém trhu se již objevují také hotová dietní jídla s vysokým obsahem bílkovin, která se prodávají v lékárnách. Jsou vakuovaná a lze je skladovat při pokojové teplotě. Stačí je buď ohřát v mikrovlnné troubě či horké vodě. Jsou to speciální těstoviny a těstovinová rýže, v nichž 40 % mouky je nahrazeno bílkovinami. Prodávají se s různými omáčkami a kuřecím nebo sójovým masem. V nabídce jsou i speciálně upravené sušenky.

Recepty, které při dietě oceníte

Bylinkový květákový salát
(doba přípravy 35 min )

Lehká tukožroutská polévka
(doba přípravy 1 hod )

Dietní květákové placky
(doba přípravy 20 min )

Fitness ovesné sušenky
(doba přípravy 25 min )

Dietní tvarohovo-česneková pomazánka
(doba přípravy 20 min )

Dietní bramborový salát s celerem
(doba přípravy 45 min )

Lehká polévka s kedlubnou a vločkami
(doba přípravy 45 min )

Fitness cuketové placky z trouby
(doba přípravy 45 min )

Minestrone
(doba přípravy 1 h 30 min )

Foto: Pixabay.com

Podobné články
Recepty ke článku
Žena.cz