Syrová strava

Syrová strava

Tepelně neupravená, čili syrová strava, tvoří nejdůležitější část zdravého stravování. Ovoce a zelenina v syrovém stavu obsahují nejen bílkoviny, tuky a sacharidy, ale i mnoho vitamínů, minerálních látek, stopových prvků, enzymů, aromatických látek a nenasycených mastných kyselin. Vše nezbytné pro náš organismus

16121×
Syrová zelenina a ovoce obsahují kromě jiného také velké množství nestravitelných látek - vlákninu, celulózu, pektiny, které však velmi příznivě působí na celý náš organismus. Urychlují pohyb zbytků potravy tlustým střevem. Vláknina má dokonce omezenou schopnost snižovat hladinu cholesterolu v krvi, u diabetiků lze s výhodou využít schopnost vlákniny snižovat hladinu glukózy v krvi. Dostatečné množství vlákniny v potravě je nejlepší prevencí zácpy, hemeroidů a nádorů tlustého střeva a konečníku. Na osobu bychom měli sníst asi 500 gramů zeleniny nebo ovoce denně, přitom polovina tohoto množství by měla být právě v syrové formě.

Kdy syrovou zeleninu a ovoce jíst?

Někteří z nás se domnívají, že salát nebo ovoce se má jíst až po hlavním jídle. Pokud jde o zásady přírodní kuchyně, měli bychom se naučit jíst takovou zeleninu a ovoce právě naopak - před jídlem. Máme-li připravenou velkou mísu syrového salátu, podáváme ji ještě před polévkou nebo hlavním pokrmem. Syrová strava je nejpřirozenější a také nejzdravější. Je proto důležité, aby její podíl byl v naší výživě co největší. Změníme tedy pořadí důležitosti jednotlivých chodů a najíme se nejprve syrového salátu, pak se dojíme vařeným jídlem. Snažíme se každé jídlo syrovým předkrmem zahájit, a to i v případě, že nemáme čas. Stačí sníst 1 - 2 jablka, kedlubnu či jiné ovoce nebo zeleninu. Syrová strava je totiž velmi důležitá pro naše zdraví a nedá se ničím nahradit!

Praktické rady

  • Zeleninu a ovoce kupujeme čerstvé. Nejlepší je vlastní zahrádka, ze které můžeme ovoce a zeleninu přímo sklízet.
  • Zeleninu a ovoce uchováváme správným způsobem, protože některé vitamíny jsou citlivé na světlo. Třeba provitamín A v mrkvi a špenátu.
  • Ovoce a zeleninu neskladujeme zbytečně dlouho. Působením kyslíku ztrácíme provitamín A a vitamín C.
  • Zeleninu a ovoce mechanicky upravujeme až těsně před konzumací. Pokud možno používáme nerezové nástroje. Brzy připravené ovoce a zelenina oxidací rychle ztrácí vitamíny.
  • Ovoce a zeleninu nenecháváme dlouho odmáčet ležet ve vodě. Některé vitamíny jsou totiž rozpustné ve vodě a vitamíny se tak vyplaví.
  • Zeleninu a ovoce vždy důkladně omýváme v teplé vodě. Listy zelené zeleniny (saláty) omýváme jednotlivě. Zeleninu a ovoce s pevnou slupkou omýváme pomocí kartáčku a vysoušíme utěrkou.
  • Vrchní listy kupovaných salátů a zelí vždy vyhazujeme, protože bývají ošetřeny a špinavé.
  • Zeleninu a ovoce s hrbolatým či chlupatým povrchem myjeme důkladněji , protože škodlivé látky mají větší šanci se na povrchu udržet (květák, meruňky, broskve, jahody. Pozor dáváme na citrusové plody, jejichž kůra bývá při přepravě chemicky ošetřena.
  • Množství připravovaných syrových potravin bychom měli uvážit, abychom zbytečně neplýtvali vitamíny a dalšími látkami.
  • K přípravě salátů používáme oleje lisované za studena. Nejvhodnější jsou olivové, slunečnicové a sojové.
  • K ovoci a zelenině používáme přírodní jablečný ocet nebo jiný podobný. Ocet pak činí salát lépe stravitelný a mírně podporuje trávení. Když nemáme ocet, použijeme citronovou šťávu.
  • Do zálivek můžeme k přírodním octům a citronové šťávě používat taky kysané mléčné produkty, které obsahují méně tuků - bílý přírodní jogurt. Šlehačka nebo zakysaná smetana obsahují více tuků.
  • Ovocné saláty můžeme podávat jako zákusek místo moučníků. Jsou zdravější, stravitelnější a člověk se po nich necítí tak těžce. Cukr nahrazujeme medem.
Pokud máme rádi ovoce a zeleninu, záleží už jen na naší fantazii a dostupnosti vybraného ovoce a zeleniny. Nezapomínejme, že jíme také očima! Máte své tipy na oblíbené ovoce a zeleninu? Foto: Profimedia.cz
user-icon

autor Stáňa

Podobné články
Recepty ke článku
Žena.cz
Vareni.cz - objevte něco dobrého

Kontakt

  • Máte nějaký dobrý nápad, připomínku, nebovám něco na stránkách nefunguje? Neváhejte nás kontaktovat prostřednictvím formuláře.

    Kontaktovat

Centrum.cz |Atlas.cz Economia 1999 - 2021. Všechna práva vyhrazena