Minerální látky 2.

Minerální látky 2.

Minule jsme si řekly spoustu věcí o minerálních látkách a o jejich dělení. A dnes si doplníme tyto informace o ten zbytek, který jsme minule nestihli. Teď přichází na řadu stopové prvky.

12120×

Hliník

Jeho požívání se vyhněte, není ani známa jakákoliv biologická funkce v těle. Objevuje se tedy jen nadbytek, má zřejmě souvislosti s Alzheimerovou chorobou, u starých lidí se objevuje nemoc kyčelního kloubu.

Chrom

Objevuje se v tmavém masu, žloutku, mořských plodech, sýrech a celozrnných obilninách. Reguluje hladinu krevního cukru a podílí se úpravě hladiny cholesterolu. Při nedostatku se může objevovat alergie na glukózu a může se zvýšit hladina cholesterolu.

Měď

Je obsažena v houbách, kakau také v ústřicích a vnitřnostech. Také ořechy, měkkýši a korýši měď obsahují. Je velice důležitá pro tvorbu pojivové tkáně a růst kostí, také se vyskytuje v mnoha enzymech a chrání před volnými radikály. Nedostatek je velice vzácný a vyskytuje se např. u nedonošených dětí. Nadbytek téměř není možný, ale kdyby se tak stalo, měď by mohla poškodit játra a ledviny.

Fluoridy

Vyskytují se v zubních pastách, vodě a v čaji. Chrání hlavně před kažením zubů a z toho také vyplývá, že při nedostatku se kazí zuby. Při nadbytku jsou zuby skvrnité a máme křehké kosti.

Jód

Jod najdeme v mořských řasách, v soli a mořských příšerkách. Jod je nezbytnou součástí hormonů štítné žlázy. Při nedostatku se lidem tvoří vole, někdy jsou narušené vlasy a kůže.

Železo

Je ve vnitřnostech, libovém masu, sardinkách a vaječných žloutcích. Je to nezbytná složka hemoglobinu a mnoha enzymů, které se účastní na energetickém metabolismu. Při nedostatku vzniká chudokrevnost, únava, dušnost.

Mangan

V neloupané rýži, obilninách a luštěninách. Je nezbytnou složkou různých enzymů, kteří přeměňují energii, také se podílí na tvorbě tkáně a kostí.

Molybden

Vyskytuje se hlavně v játrech potom bychom měli jíst hodně kvasnice, luštěniny a také listovou zeleninu. Chrání před kažením zubů a je složkou enzymů ze syntézy DNA a RNA. Jeho nedostatek není nikde znám.

Selen

Maso, ryby, mléčné výrobky jako máslo a čočka vám zaručí jeho dostatek. Chrání buňky před volnými radikály a je nezbytný pro pohlavní vývoj. Při nedostatku je pozastaven růst a snížená plodnost.

Síra

Je v bílkovinách z rostlinných a živočišných zdrojů, nachází se ve všech buňkách a je složkou esenciálních aminokyselin.

Zinek

Se vyskytuje v slunečnicových semenech, tmavém masu a ústřicích. Je důležitý pro růst, rozmnožování a imunitní systém. Při nedostatku je právě imunita a růst ohrožen. Ptáte se proč si o tomhle všem píšeme? Protože je dobré vědět tyto zdánlivě nedůležité věci, které vám mohou kdykoli pomoci!
user-icon

autor Vilienka

Podobné články
Recepty ke článku
Žena.cz
Vareni.cz - objevte něco dobrého

Kontakt

  • Máte nějaký dobrý nápad, připomínku, nebovám něco na stránkách nefunguje? Neváhejte nás kontaktovat prostřednictvím formuláře.

    Kontaktovat

Centrum.cz |Atlas.cz Economia 1999 - 2021. Všechna práva vyhrazena