Druhy luštěnin

Druhy luštěnin

Luštěniny jsou levnou a výživnou alternativou masa, protože obsahuje velké množství bílkovin. Hrách, fazole, čočka, to všechno jsou luštěniny, které sice obsahují bílkoviny, ale chybí jim důležité aminokyseliny, které jsou nutné k růstu a udržení svalů a tkání. Proto by měly být podávány s rostlinnou potravou. Přiblížíme si základní druhy luštěnin.

47045×
Luštěniny obsahují vlákninu, rozpustnou i nerozpustnou. Ta první pomáhá při zácpě a bylo zjištěno, že snižuje riziko rakoviny tlustého střeva a konečníku. Ta druhá snižuje hladinu cholesterolu a tím snižuje možnost srdečního onemocnění a mozkových příhod. Diabetikům pomáhá udržovat hladinu cukru. Většina tepelně upravených luštěnin obsahuje železo, draslík, hořčík a celý komplex vitamínů B. Luštěniny se musí před vařením namáčet. Výjimku však tvoří čočka a loupaný hrách. Nejen, že se nemusejí tak dlouho vařit, ale snižuje se tím hladina nestravitelných cukrů, které působí na plynatost. Pokud do vody s luštěninami přidáme bylinky jako rozmarýn, tymián, fenykl nebo kmín, zamezíme tím plynatosti. Řekněme si něco málo o běžných druzích luštěnin.

Čínské fazole

Jsou to smetanové fazolky s charakteristickou černou tečkou. Používají se hlavně ve Státech. Mají vysoký obsah folátů, fosforu a manganu Kromě toho obsahují želeno, zinek a hořčík.

Černé fazole

Rostou do velikosti, jako je hrách. Jsou kulaté a mají zemitou chuť. Jsou velice často používané v čínské, japonské a latinskoamerické kuchyni.

Fazole mungo

Maličké zelené fazole, které se nejčastěji podávají ve formě fazolových klíčků. Jsou vysokým zdrojem manganu, železa, fosforu, folátů a hořčíku.

Fazol obecný

Asi nejznámější fazole u nás. Mají červenou, bílou nebo černou barvu a jsou ledvinovitého tvaru. Mají výraznou masovou chuť. Pochází z Ameriky, kde je pěstovali již Aztékové. Jsou vhodné do salátů, polévek, na zapékání i jako samostatná luštěninová jídla.

Pestré fazole

Jsou to dlouhé strakaté fazole. Mezi luštěninami patří k největším zdrojům vlákniny. Jsou velice oblíbené v USA.

Bob obecný

Boby s velice výraznou chutí, které je možné konzumovat i syrové. Jsou zdrojem fosforu a manganu, obsahují i železo, zinek, niacin, hořčík, foláty a vitamín E.

Cizrna

Je nejčastěji součástí jídel středomořských a arabských kuchyní. Je to kulatý bob s chutí hrachu a oříšku. Je velice výživná pro těhotné ženy, protože semena obsahují vysoký podíl cukrů, bílkovin a vlákniny. Obsahuje také vitamín E, mangan a železo.

Čočka

Je surovinou jihoasijské kuchyně a může mít všechny možné barvy. Zelené a hnědé druhy obsahují mnoho selenu, železa a manganu. Ostatní obsahují hlavně tiamin, zinek, fosfor, a vitamín B.

Sójové boby

Sójové boby jsou užívané hlavně pro vysoký obsah bílkovin. Vyrábějí se z nich mléko, oleje, maso, sójová omáčka a také mouka. Obsahují mnoho draslíku a jsou zdrojem hořčíku, železa, folátů a vitamínu E. Důležité je, že luštěniny můžeme jíst i při dietě. Dostáváme téměř stejné množství živin jako z masa. Luštěniny by měly by být aspoň 2 krát týden součástí jídelníčku. Jak často konzumujete luštěniny? Které jsou vaše oblíbené?