Vaříme vegetariánům

Vaříme vegetariánům

Vegetariáni často slýchávají otázky na způsob svého stravování. "A co vůbec jíš?" Spousta nevegetariánů si nedokáže představit, jak potraviny kombinovat, přitom si pochutnat. Malý rádce pro začátečníky.

13946×

Vegetariánská kuchyně pro začátečníky

Masu se v pokrmech dá velmi snad vyhnout. Pokud s vegetariánstvím teprve začínáte a jen víte, že musíte z pokrmů eliminovat maso, bude se hodit pár rad. Řekneme si něco o předkrmech, polévkách, salátech a hlavních chodech po vegetariánsku. Ale nezapomene ani na zmínku o světové kuchyni, která si s bezmasou stravou umí velmi snadno poradit.

Vegetariánské předkrmy

Předkrm, malý a dekorativní kulinářský výtvor podněcující chuť. Pro někoho na talíři zbytečnost, pro jiné jeden z nejtěžších úkolů kuchaře. Jako předkrm lze podávat v malém množství i pokrmy považované za hlavní chod, a to teplé i studené. A jaký předkrm zvolit pro vegetariány? Vhodné jsou sýrové rolky plněné šlehaným krémem, také různě plněná syrová či pečená zelenina, chuťovky z mletého sýra míchaného s máslem a kořením, které tvarujeme do kuliček a obalujeme třeba v mleté paprice. Chuťově nezklamou ani miniaturní česnekové toasty z vykrajované veky, apod. Hlavním vodítkem pro přípravu předkrmů by měla být pestrost a nápaditost.

Vegetariánské polévky

Polévka je nejen "grunt", jak se dodnes říká, ale opravdu základem všech světových kuchyní. V dnešním pojetí má polévka význam při různých dietách jako chod, který zasytí. Navíc husté krémové polévky podáváme nejen před hlavním jídlem, ale i samostatně jako hlavní pokrm.

Vegetariánská kuchyně je v přípravě polévek omezena hlavně tím, že nepoužívá pro vytvoření základní chuti masové vývary. Ovšem každá polévka se dá přizpůsobit, aby splňovala vegetariánská pravidla. Naučíme se připravit vývary, z nichž vychází většina polévek. Pak jen doplňujeme pestrou zeleninou, kořením, smetanou, houbami, kroupami, nudlemi, rýží, vejcem, sýrem, apod.

Základní tmavý vývar

Na tmavý vývar si připravíme 1,5 l vody, 3 mrkve, 10 zelených fazolek, 2 cibule, 2 velká rajčata, 1/4 hlávky čerstvého zelí nebo kapusty a asi 5 listů čerstvého libečku.

Všechnu zeleninu očistíme, nakrájíme na stejně velké kousky a vsypeme ji do hrnce. Zalijeme vodou a uvaříme doměkka. Lze použít i tlakový hrnec, potom je vývar hotový do 30 minut. Zeleninu scedíme a vývar dále používáme podle potřeby.

Základní světlý vývar

Budeme potřebovat 1,5 l vody, 0,5 kg cukety, 2 cibule, 2 brambory, 1/4 hlávky zelí a asi 5 listů čerstvého libečku.

Zeleninu omyjeme, zbavíme slupek a nakrájíme na větší kousky. Zalijeme vodou a v tlakovém hrnci uvaříme zeleninu doměkka. Uvařený vývar scedíme a dále používáme jako základ polévek. 

Polévky podáváme zásadně horké. Chladnutím polévka ztrácí na aroma, ale i na své chuti, to platí zejména u krémových polévek.

Vegetariánské saláty

Salát má své místo nejen ve vegetariánském jídelníčku, je pro všechny nepostradatelným zdrojem syrové zeleniny či ovoce, bylinek, tzn. vitamínů, minerálů, vlákniny a vody. Při přípravě salátu se vyplácí dodržet zásady, které z "obyčejné zeleniny" vytvoří dokonalý pokrm po výživné i estetické stránce.

Na salát vybíráme pouze čerstvou a zralou zeleninu. Před zpracováváním zeleniny dbáme na její důkladné vychlazení, stejně tak ostatních surovin (i na zálivku). Profesionálové dokonce chladí zeleninu v čerstvé vodě doplněné ledovou tříští, zachová se tak dokonale její barva a aroma. Důležitá je i křehkost salátu, ta souvisí s výběrem zeleniny a s její manipulací, například listové saláty a natě přidáváme do salátu až nakonec. Nekombinujeme příliš mnoho surovin a dochucovačů, i u salátů platí, že méně je více. A tečkou nakonec je samozřejmě zálivka, dbáme na její složení a vmícháváme ji do salátu v pravý čas, jak je uvedeno v receptu, většinou až úplně nakonec.

U vegetariánů se ve spoustě receptů užívají brambory, rýže a těstoviny jako zásadní součást hlavního jídla. Zapékané brambory, plněné bramboráky, smetanové halušky, zeleninová rizota, pilav, rýžové nákypy, zeleninová paella a další. Stejně tak těstoviny, ať už v podobě těstovinových pekáčků, rolád z těstovin, plněných těstovin nebo jen vařených těstovin, které poléváme omáčkami (od rajčatových, smetanových, zeleninových až po sýrové). Jednoduše, hlavních pokrmů je na výběr řada, nemluvě o těch nasladko. A to jsme se ještě nezmínili o sóji, ze kterého ukuchtíme i pravý český guláš, který když se dobře ochutí, ani masožravec nic nepozná. 

V dalším pokračování článků o vegetariánské kuchyni se podíváme na široké spektrum pokrmů, které nabízí celosvětová kuchyně, ale také se zmíníme o nápojích, které mohou nahradit jeden či více z hlavních chodů, když chceme shodit nějaká ta kila navíc. 

Foto: Photos.com
user-icon

autor Michy

Podobné články
Recepty ke článku
Žena.cz
Vareni.cz - objevte něco dobrého

Kontakt

  • Máte nějaký dobrý nápad, připomínku, nebovám něco na stránkách nefunguje? Neváhejte nás kontaktovat prostřednictvím formuláře.

    Kontaktovat

Centrum.cz |Atlas.cz Economia 1999 - 2021. Všechna práva vyhrazena