Psychologická hra supermarketů 2.díl

Psychologická hra supermarketů 2.díl

Již druhý článek týkající se psychologických triků obchodníků vám v následujících řádcích prozradí mnoho zajímavého.

10745×
První díl najdete ZDE.

5. V košíku je místa dost

Velké košíky vybízejí k velkým nákupům. Malé košíky do ruky díky tomu z prodejen již téměř vymizely. Je to podobné jako s dietou, na malý talíř se vejde méně jídla a my ho tudíž tolik nesníme.

6. Umístění základních potravin

To, co kupujeme nejčastěji, tedy pečivo, mléčné výrobky a masné výrobky, bývá umístěno až v zadní části nákupního prostoru. Cestou k nim jsme vystaveni lákadlům, kterým ne každý odolá. V obchodech si lze povšimnout i toho, že mražené výrobky jsou umístěny až těsně před pokladnami, abychom nemuseli z obchodu pospíchat kvůli tání výrobku.

7. Nekonečné čekání

Jak již bylo řečeno, pro obchodníka je nepřípustné, aby zákazníci trávili dlouhou dobu čekáním v různých frontách. Co kdyby se zákazník naštval a z obchodu odešel a rozhodl se nakupovat jinde? Proto například vyhrazují pokladny pro malé nákupy. Někde dokonce zcela zrušili pultový prodej sýrů, uzenin a salátů, kam míří velká část kupujících, a místo toho nabízí zákazníkům již zvážené, vakuově balené pochoutky, které si mohou v klidu a bez čekání vybrat. Na druhou stranu ale i čekání ve frontách u pokladny prodejce vítá, neboť se za tu dobu v košíku zákazníka může objevit několik balíčků žvýkaček, bonbonů a sušenek navíc. Ty jsou nezřídka umístěny tak, aby na ně dosáhly i malé děti, jejichž smutné oči a pláč přesvědčí rodiče o koupi těchto cukrátek.

8. Atmosféra obchodu

Vánoční výzdoba, pomalá, chytlavá hudba, jejíž tempo odpovídá tlukotu srdce. To vše se snaží vzbudit v nás pocit spokojenosti a prodloužit dobu, kterou nakupováním strávíme. A kdybychom snad pátrali po hodinách, nikde je nenajdeme. Vítaným zpestřením jsou také ochutnávky potravin, přičemž obchodník předpokládá, že si ze slušnosti koupíme alespoň jeden tento produkt domů.

9. Sleva

Hlavním, co nás přesvědčí k nákupu, je cena. Pokud je nějaké zboží podstatně zlevněno, pravděpodobně není důvod, proč jej nechávat v regálu. Ale existují i slevy, které jsou jen "na oko". Stejný výrobek je možná v obchodě o pár bloků vedle levnější, i bez slevy. Často je také nadsazená údajná původní cena zboží. Nízká cena je také mnohdy vykoupena nízkou kvalitou, nebo téměř vypršenou dobou trvanlivosti. Musíme dávat pozor taktéž na to, že nepoctivý obchodník mezi zlevněné zboží přimíchá zboží dražší. Já osobně jsem již několikrát v jednom nejmenovaném obchodě reklamovala rozdílnou cenu, která byla dokonce i výslovně uvedena na zboží a která se objevila na displeji pokladny, ta na displeji byla bohužel o mnoho vyšší. Někteří obchodníci se snaží nepoctivým jednáním napálit své zákazníky a předpokládají, že si v hromadě nakoupeného zboží nějaké cenové odchylky nevšimnou. Hlavně teď před Vánoci bychom měli být bedliví. Dalším zdánlivě výhodným dárkem pro zákazníky, na němž ve finále vydělá jen obchodník, jsou různé soutěže a benefity pro zákazníky, kteří se při vidině sady skleniček vrhnou do nakupování jako diví.

Jak se ubránit lákadlům?

Existují tři pravidla: nechodit do obchodu hladoví, mít při ruce předem sepsaný seznam a vzít si finanční obnos, který pokryje právě jen to, co mám v zájmu koupit. Podle hesla: "Náš zákazník, náš pán," bychom to měli být my, kdo rozhodneme o tom, co nakoupíme. Foto: Profimedia.cz
user-icon

autor Sarkak

Podobné články
Recepty ke článku
Žena.cz
Vareni.cz - objevte něco dobrého

Kontakt

  • Máte nějaký dobrý nápad, připomínku, nebovám něco na stránkách nefunguje? Neváhejte nás kontaktovat prostřednictvím formuláře.

    Kontaktovat

Centrum.cz |Atlas.cz Economia 1999 - 2021. Všechna práva vyhrazena