1. Připravte se, vyrážíme na nákup
Již při příchodu do obchodu se na nás nahrne spousta nových vjemů, abychom se správně navnadili na nadcházející nákupní proces. K aklimatizaci v obchodě nám poslouží velké informační tabule se slevami výrobků, někde dokonce představí i "výrobek dne" tedy zboží běžné potřeby, které je právě dnes zlevněno. Vedle je samozřejmě napsáno i jaké zboží bude ve slevě následující den, abychom věděli, že i zítra nám má obchod co nabídnout. Pochopitelně je to jeden z nejběžnějších obchodních triků, jenž nás chce donutit k opětovné návštěvě.
Po příchodu do obchodu máme většinou k dispozici oddělení zeleniny a ovoce, které sem obchodník umístil, aby se zboží podléhající zkáze rychle prodalo. Někdy nás ani nebude trápit tím, abychom si zboží sami zvážili. Buď to za nás udělá k tomu vyškolený pracovník, nebo se o to postará pokladní. Není přece v zájmu obchodníka, abychom stáli nepříjemné dlouhé fronty před váhou či dokonce lovili brýle, abychom rajčatům přiřadili správné tlačítko. To bychom ty brýle již nemuseli sundat a viděli bychom lépe na ceny zboží.
V blízkosti vchodu bývají umístěny i dražší výrobky. Na počátku nákupu totiž příliš nepřemýšlíme nad tím, co a za kolik nakoupíme.
2. Nakupujeme očima
Prý až tři čtvrtiny zákazníků chodí do obchodu s nejasnou představou toho, co chtějí koupit. Zde je báječný prostor pro kreativitu obchodníka, jednoduchou dedukcí zjistí, že průměrným zákazníkem je 170 centimetrů vysoký pravák, a chytře naaranžuje dražší a luxusnější zboží po pravé straně do výše očí. V nejnižších patrech regálu je zboží nejlevnější, ale komu by se chtělo ohýbat. Také široké, příjemné uličky nás nutí k zastavení se a pohlédnutí na všechny ty police s lákavým, ale drahým zbožím. Naopak ve stísněných, úzkých uličkách se příliš nezdržujeme a o zde umístěné levné zboží se nezajímáme.
3. Kdo hledá, najde
Dalším oblíbeným trikem obchodních řetězců je neustále přemisťovat sektory se základními potravinami. Nikdo z prodávajících přece nechce, aby si zákazník zvykl, kde najde pečivo, mouku a těstoviny, a rychle se prohnal obchodem bez toho, aniž by okem zavadil o ostatní zboží. Zákazník jde najisto a místo očekávaného cukru najde drogistické zboží, proč tedy nekoupit mýdlo a prací prášek "v akci", i když o něj původně neměl zájem? Než se dopracuje k cukru, najde si v jeho košíku místo ještě spousta nepotřebných věcí.
4. Omezené zásoby
V pestrobarevných letácích, které nám přistávají každý týden v poštovních schránkách, se dočítáme, že od veškerého zlevněného zboží je v obchodech jen pár kusů. "Tak přijďte včas, ať na vás zbude. Klidně nakupte i do zásoby, tak levné to již nikdy nebude," jako by nám říkal prodejce. Když se na nás přeci jen nedostane, prodavačka nám chlácholivě přislíbí dovážku zlevněného zboží příští den. Ne, že by jej snad již dávno neměli v obchodě na skladě, ale když přijdeme i zítra, jistě kromě něj koupíme i další neplánované zboží. Někde naopak sázejí na stálé doplňování regálů a navození pocitu čerstvosti.
Zajímají-li vás i další triky reklamního managementu obchodních řetězců, těšte se na další článek.
Foto:
Profimedia.cz