Pórek

Pórek

Je pravda, že tato zelenina nepatří právě k mým oblíbeným, ale přesto jsem se rozhodla o ní napsat. Je totiž vždy lepší, "znát svého nepřítele". Možná ani vás si pórek nezískal, ale třeba nakonec všichni změníme názor.

23924×

Historie pórku

Pórek je prastará zelenina, která pochází z Přední Asie. Je neuvěřitelné, že se pěstuje již přes 4000 let, jak prozradily zkameněliny nalezené v mezopotámském městě Ur. Různých léčivých účinků této zeleniny si všimli Řekové a Římané, jež jí říkali porrum. Dokonce sám císař Nero na porrum nadal dopustit, považoval se totiž za vynikajícího řečníka a svým hlasivkám pravidelně dopřával pórkovou polévku. Dokonce se mu z toho důvodu přezdívalo "pórkožrout". Překvapivý je fakt, že pórek je jedním ze symbolů Walesu.

Vzhled a pěstování rostliny

Pórek patří spolu s cibulí, česnekem, ale také například narcisy mezi amarylkovité rostliny. Pěstuje se jako jednoletá nebo dvouletá rostlina. Vyžaduje dosti dlouhou vegetační dobu, proto se s výsadbou letní odrůdy musí začít co nejdříve s prvními slunečními dny. Pamatujme na dostatečně na živiny bohatou půdu. Pórek je v počátcích velmi náročný též na zálivku, potřebuje každodenní přísun vláhy. Později stačí zalévat jej 2-3krát týdně, když je sucho. Pokud zasadíme semínka pórku ještě v březnu, začátkem srpna bychom se již mohli těšit z pórkové úrody. Pórek je lépe sklízet postupně, než najednou. Skladování čerstvého pórku je totiž problematické, nejvhodnější je cibulovinu naporcovat a zmrazit. Do doby další úrody jej jistě stačíme zpracovat do polévek a masových směsí. Kromě letní odrůdy existují i různé mrazu odolné odrůdy pórků. Sázejí se až v létě a lze je sklízet třeba ještě v únoru a březnu.

Pórek a obsažené živiny

V pórku lze nalézt bohatou škálu vitamínů B, dále vitamíny E a C. Díky této zelenině do těla dostaneme též draslík, vápník, fosfor a železo, dále kyselinu listovou a karoten. Zelená část rostliny je na vitamíny jednou tak bohatá, jako bílá část. Pórek působí účinně i na mnohé zdravotní neduhy, jakými jsou revma, vysoký cholesterol, zácpa. Podporuje hojení ran, činnost srdce a mozku.

Pórek v kuchyni

Čím by bez pórku byla kuchyně francouzská, belgická, čínská a waleská? Koneckonců i naše kuchyně pór hojně využívá. Pórková polévka již byla zmíněna, já jí však opravdu nemám ráda. Co mi však zachutnalo, je poměrně jednoduchý recept na zapečené těstoviny s pórkem a žampiony.

Zapečené těstoviny s pórkem a žampiony

Ingredience

400g těstovin, 300g pórku, 100g čerstvých žampionů, 100g eidamu, 2 lžíce strouhaného parmazánu, 1 kelímek tekuté smetany, 1 lžíce másla, 2 vejce, česnek, mléko, sůl, pepř, tuk na vymazání formy

Postup

Těstoviny uvaříme podle návodu na sáčku. Mezitím na pánvi na másle osmahneme na půl kolečka nakrájený pórek s nakrájenými žampiony, směs necháme krátce podusit. Poté ji vmícháme do těstovin a vše dochutíme solí, česnekem a pepřem. Těstoviny rozprostřeme do vymazané zapékací formy a přelijeme smetanou rozšlehanou s vejci, trochou mléka a parmazánem. Zapékáme při 150 stupních asi dvacet minut, poté povrch posypeme strouhaným eidamem a pečeme při mírnější teplotě dalších 10 minut. Dáváte přednost pórku nebo cibuli? Foto: Profimedia.cz
user-icon

autor Sarkak

Podobné články
Recepty ke článku
Žena.cz
Vareni.cz - objevte něco dobrého

Kontakt

  • Máte nějaký dobrý nápad, připomínku, nebovám něco na stránkách nefunguje? Neváhejte nás kontaktovat prostřednictvím formuláře.

    Kontaktovat

Centrum.cz |Atlas.cz Economia 1999 - 2021. Všechna práva vyhrazena