Vaření.czMagazínPlantain neboli zeleninový banán: Jak se liší od banánů, které znáte?

Plantain neboli zeleninový banán: Jak se liší od banánů, které znáte?

Plantain neboli zeleninový banán: Jak se liší od banánů, které znáte?

Narazili jste na ně v obchodě a kromě toho, že vám připadaly příliš brzy sklizené, se vám nezdály ani po jiné stránce? Mohly to být docela dobře plantain banány, větší a na pohled robustnější banány než ty, které kupujete běžně. Mají také poněkud výraznější hrany a při bližším ohledání i o poznání tužší slupku. Jsou to tzv. zeleninové banány, určené k tepelné úpravě.

1124×

I po chuťové stránce se tento banán liší od svého známějšího příbuzného. Není tak sladký, a pokud je zelený, obsahuje velké množství škrobu, čímž připomíná brambory. Před tepelnou úpravou chutná trpce, ale zdraví to nijak neškodí. Zelené jsou nezralé, teprve po žlutém zabarvení je vhodné je uvařit. Zralé jsou zcela černé, pak je možné jíst je i v syrovém stavu.

Plantainy aneb banány na vaření

Tomuto druhu banánů se říká banány na vaření, obvykle se také smaží. Ačkoli pro vás mohou být naprostou novinkou, nebo ve vás dokonce budí značnou nedůvěru, v gastronomii mají už dávno široké uplatnění. V Africe nebo v Karibiku se například z tohoto zralého banánu připravuje oblíbená kaše zvaná fufu. Plantain banány jsou vhodné na vaření, sušení, restování, smažení, pečení, dokonce se z nich dá namlít i mouka a vařit pivo. Jsou také oblíbenou přílohou a po nakrájení a osmažení je z nich pochoutka podobná našim chipsům.

Zdravé plantain banány – proč je vyzkoušet?

Plantain banány jsou velmi zdravé a tak není důvod, proč se jim vyhýbat. Obsahují kyselinu listovou, beta-karoten, vitamíny C, K i B6. Prospívají tak naší krvetvorbě či krevní srážlivosti. Dále obsahují hořčík, železo, jod, fosfor, zinek a selen. V Africe a některých částech Asie jsou plantainy nedílnou součástí jídelníčku, zužitkovávají se i jejich ohromné listy, které dobře slouží jako misky nebo talíře. Zařazením plantain banánů do své (i jinak pestré) stravy, posílíte svou obranyschopnost, získáte energii, posílíte kosti a díky vysokému obsahu draslíku ustálíte svůj krevní tlak. Dále podpoříte tvorbu svých červených krvinek, čímž nedáte šanci vzniku anémie, získáte spojence v boji proti depresím a migrénám, ženy v těhotenství dokonce posílí vývoj mozku a míchy svého dosud nenarozeného dítěte.

Banánové kelewele a další recepty

Kelewele – to jsou pikantně kořeněné smažené banánové chipsy. Jejich příprava je snadná a rychlá. Banány na vaření nakrájíte na kostky, obalíte ve směsi koření a pak už jen smažíte dozlatova. Jde o oblíbený pokrm, který seženete jako „street food“ nejen v Africe, ale také v Asii, zmíněném Karibiku nebo v Latinské Americe. A jak si připravit banánové kelewele i doma? Budete potřebovat čtyři až šest plantain banánů, lžičku kajenského pepře, půl lžičky kořene zázvoru, lžičku soli, lžičku vody a olej. Banány oloupeme, nakrájíme na kostky, v misce smícháme strouhaný zázvor, pepř, sůl a vodu. Do směsi přidáme nakrájené banány a zamícháme. Na pánvi rozpálíme větší množství oleje, aby banánové kostky byly při smažení zcela potopené. Osmažíme je dozlatova ze všech stran a poté vyndáváme na ubrousek, který vsákne přebytečný tuk. Kelewele podáváme ihned, nejlépe ještě za tepla.

Z dalších receptů, kde užijeme plantain banány, můžeme uvést například masové ragú s plantain banány, což je oblíbené asijské jídlo, nebo smažené banánové kuličky plněné sýrem, známé například v Peru nebo v Ekvádoru. U nás však můžete tyto banány jednoduše přidat třeba do bramborového pyré, nebo je vyzkoušet jako samostatnou přílohu k pečenému masu. Hodit se budou určitě i na gril.

Všeobecné zajímavosti o banánech

Až 90 % banánů dovezených do Evropy pochází ze Střední a Jižní Ameriky, rovníkové Afriky a Filipín. Roční vývoz tak činí více než 20 milionů tun banánů. Příjmy drobných pěstitelů z prodeje banánů tvoří základ jejich obživy, jsou na něm existenčně závislí. Banány jsou jedním z nejoblíbenějších druhů ovoce na světě. Banány mají blahodárný vliv na naše zdraví, jejich pravidelná konzumace snižuje krevní tlak i riziko vzniku rakoviny. Jeden středně velký banán obsahuje téměř 9 % naší denní potřeby draslíku. Rozlišujeme dezertní a kuchyňské druhy banánů, nám dobře známý žlutý, sladký banán je druhem dezertním, kuchyňské či zeleninové banány jsou výše zmíněné nesladké plantain banány. Přezrálé banány se hodí na přípravu smoothie nebo do moučníků.

Přečtěte si také: 

Jak zužitkovat zralé banány? Banánový chlebíček s arašídovým máslem je skvělou volbou

Vynikající a zdravý moučník, ve kterém můžete zužitkovat hodně zralé banány.

Banánový chlebíček

Banán - zdravé mlsání

Ačkoliv v našich krajích banány značně zdomácněly, stále patří mezi exotické ovoce. Stejně jako bez cukroví si prostě Vánoce bez banánů nedokážu představit. Když jsem se o toto ovoce zajímala, našla jsem spousty zajímavostí, se kterými bych vás ráda seznámila. Málokdo totiž ví, že produkce banánů se pomalu ale jistě ocitá v krizi.

Banán

Doladěno k dokonalosti: Banánové muffiny s čokoládovým krémem krok za krokem

Na oslavu nebo k čaji vám tyto muffiny budou jistě chutnat. Vyzkoušejte recept na vynikající, jednoduché a nadýchané muffiny s lahodným krémem.

Banánové muffiny

Foto: Shutterstock.com

user-icon

autor Veronika

Podobné články
Recepty ke článku
Žena.cz
Vareni.cz - objevte něco dobrého

Kontakt

  • Máte nějaký dobrý nápad, připomínku, nebo vám něco na stránkách nefunguje? Neváhejte nás kontaktovat prostřednictvím formuláře.

    Kontaktovat

Centrum.cz |Atlas.cz Economia 1999 - 2022. Všechna práva vyhrazena