Minerální látky

Minerální látky

Minerální látky potřebujeme k tomu, abychom byli zdraví! Potřebujeme jich veliké množství, posilují totiž zuby, udržují zdravý a silný imunitní systém a umožňují pracovat vitamínům!<br><br>

11483×
Bylo zjištěno, že naše tělo potřebuje nutně 16 minerálních látek, aby mohlo správně fungovat. Minerální látky tvoří asi 3 nebo 4 procenta hmotnosti těla. Potřebujeme veliké množství makroprvků - vápník, sodík a draslík, ale také potřebujeme menší množství mikroprvků jako je železo, zinek a hořčík. Těm se říká stopové prvky. Množství těchto látek závisí na tom, jaké jich bylo množství v půdě, kde se rostliny pěstovaly nebo na nichž se pásl dobytek. Schopnost vstřebávání minerálních látek ovlivňují další živiny, které tělo potřebuje. Třeba potraviny s vitamínem C usnadňují vstřebávání železa. Když se stane, že tělo přísun minerálních látek nemá, začne je čerpat ze zásob uložených ve svalech, játrech a dokonce kostech, což je pro tělo velice nebezpečné. Naopak nadbytek se sám vylučuje, takže nehrozí předávkování.

Vápník

Téměř všichni vědí, že nejlepší zdroj vápníku je v mléce a mléčných výrobcích, také v zelené listoví zelenině, sardinkách a sezamových semínkách. Vápník je velice důležitý pro stavbu kostí a zubů a hlavně je nezbytný pro přenos nervových vzruchů, srážení krve a činnost svalů. A jak poznáme jeho nedostatky? Začnou nás bolet záda, začíná se objevovat osteoporóza a jsme náchylní ke zlomeninám. Příznaky nadbytku naopak nejsou žádné.

Chloridy

Najdeme je v soli a ve všem v čem sůl je obsažena. Chloridy dokáží udržovat rovnováhu tekutin, jsou nezbytné pro tvorbu žaludeční kyseliny. Nedostatek si při běžné stravě neobjevuje a nadbytek se vylučuje v moči.

Hořčík

Najdeme ho v celozrnných obilninách, luštěninách a zelené listové zelenině. Hořčík je pro nás velice důležitou složkou kostí a zubů, je také důležitý pro svalové stahy. Nedostatek se projevuje slabostí a svalovými křečemi.

Fosfor

Je přítomný ve všech rostlinných i živočišných bílkovinách, tmavém mase, drůbeži, rybách a taky v obilninách. Pomáhá udržovat zdravé kosti a zuby a uvolňuje energii v buňkách, kde se vstřebávají živiny. Nedostatky jsou velice vzácné a nadměrný příjem také.

Draslík

Avokádo, veškeré ovoce i sušené, semena, brambory a luštěniny. Pomáhá udržovat hladinu tekutin a zdravý krevní tlak, má vliv na srdeční rytmus. Nedostatek se projevuje velikou žíznivostí, slabostí a někdy i srdeční arytmií.

Sodík

Najdeme ho v soli, masných polotovarech a kvasnicovém výtažku. Je nezbytný pro nervovou a svalovou činnost, spolu s draslíkem regulují obsah vody v těle. Nadbytek zapříčiňuje zadržování tekutin, vysoký krevní tlak a může vést až k infarktu. Toto jsou jen ty nejdůležitější informace. Příště se budeme věnovat stopovým prvkům. Foto: Profimedia.cz
user-icon

autor Vilienka

Podobné články
Recepty ke článku
Žena.cz
Vareni.cz - objevte něco dobrého

Kontakt

  • Máte nějaký dobrý nápad, připomínku, nebovám něco na stránkách nefunguje? Neváhejte nás kontaktovat prostřednictvím formuláře.

    Kontaktovat

Centrum.cz |Atlas.cz Economia 1999 - 2021. Všechna práva vyhrazena