Bojujeme se stresem: Které potraviny nás dokáží dostat do pohody?

Bojujeme se stresem: Které potraviny nás dokáží dostat do pohody?

Každý z nás měl někdy chvilku, kdy by nejraději se vším praštil, všeho nechal a utekl. Kdy měl pocit, že je na všechno sám, že se na něj všechno sype a nic nezvládá. Jedná se o stres. My se pokusíme s ním bojovat a zvítězit.

9823×

Stres v medicíně

Stres můžeme definovat jako souhrn fyzických a duševních reakcí na nepřijatelný poměr mezi skutečnými nebo představovanými osobními zkušenostmi a očekáváními. Podle této definice je stres odpověď, která v sobě zahrnuje jak fyzické, tak i psychické složky. Jinými slovy, stres je stav organismu, který je obecnou odezvou na jakoukoliv výrazně působící zátěž - fyzickou nebo psychickou. Při stresu se uplatňují obranné mechanismy, které umožňují přežití organismu vystaveného nebezpečí (čerpáno z encyklopedie Wikipedia).

Projevy stresu

Je toho na vás moc? Problémy v práci, děti v pubertě a manžel chce ještě i teplou večeři? Cítíte se unavená, trpíte nespavostí a nedokážete se na nic soustředit. Jste nervózní, neklidná a nepřiměřeně popudlivá; nemáte chuť k jídlu, trápí vás žaludeční nevolnost a máte průjem nebo naopak zácpu. Velmi vás bolí hlava a na sex nemáte ani pomyšlení. Jste podrážděná, všichni vás jenom zlobí a rozčilují, jste apatická a šíříte na všechny svůj pesimismus. Tohle jsou základní příznaky stresu.

Bojujeme se stresem

Pokud zrovna nemůžete změnit prostředí, otevřete si alespoň okno, napijte se chlazené minerálky nebo si zajděte omýt obličej studenou vodou. Nejlepšími bojovníky proti stresu jsou vitamíny (vitamíny skupiny B, kyselina pantotenová i kyselina listová , vitamin D3, A, C a E), a proto se pojídáním vhodných potravin snažíme stres odbourat.

Bílý jogurt obsahuje vitamíny skupiny B, A (důležitý pro zrak) i D (důležitý pro tvorbu kostí).

Banány obsahují sodík a stejně jako rajčata a kiwi i draslík a podporují dýchání a okysličování krve. Kiwi má také několikanásobně vyšší obsah vitamínu C (chrání buňky) než-li pomeranč.

Sezamová semínka jsou stejně jako pšeničné klíčky zdrojem hořčíku a vitamínu E (posilují imunitní systém), navíc obsahují i vitamíny skupiny B (podílející se na tvorbě energie).

Sojové boby a tofu obsahují draslík, který má uklidňují vlastnosti.

Vynikajícím pomocníkem při zvládnutí stresu jsou i bylinné čaje, třeba s obsahem sibiřského ženšenu, kozlíku (může působit ospalost), máty nebo třezalky.

Vyhnout bychom se měli především alkoholu, který stres nepotlačuje, ale naopak vyvolává, a nápojům obsahujících kofein (káva, cola).

Máte účinnou metodu boje proti stresu? Podělte se o ni s námi.

Já při prvních příznacích stresu sáhnu po kvalitní čokoládě a nechám si hýčkat alespoň své chuťové buňky. A pomáhá mi to.

Polníček a rukola v salátech: Lepší jste nejedli!

Polníček s rukolou patří mezí ty nejzdravější potraviny vůbec a dá se s nimi v kuchyni kouzlit, a to zejména při přípravě salátů. Pojďme se podívat na ty nejlepší recepty z křupavého polníčku a jemně nahořklé rukoly, kterým sluší zejména chuťová kombinace s rajčátky, cibulí, doplněná o různé druhy sýrů, ryb a drůbežího masa.

Jak zužitkovat zralé banány? Banánový chlebíček s arašídovým máslem je skvělou volbou

Vynikající a zdravý moučník, ve kterém můžete zužitkovat hodně zralé banány.

Jak

Polníček

Jídlem proti stresu

S ubývajícím množstvím slunečních paprsků přichází ponurá nálada a k depresi zbývá mnohdy jediný krůček. Zjistěte, jak se jí díky tomu správnému jídlu vyhnout.

Jídlem

Foto: Profimedia

user-icon

autor Michy

Podobné články
Recepty ke článku
Žena.cz
Vareni.cz - objevte něco dobrého

Kontakt

  • Máte nějaký dobrý nápad, připomínku, nebovám něco na stránkách nefunguje? Neváhejte nás kontaktovat prostřednictvím formuláře.

    Kontaktovat

Centrum.cz |Atlas.cz Economia 1999 - 2021. Všechna práva vyhrazena