Výživné úlovky

Výživné úlovky

Výživná hodnota ryb je známá již velmi dlouho. Vědci ale dodnes ověřují, jakým způsobem nás konzumace ryb chrání před smrtelně nebezpečnými chorobami. Obsahují obrovské množství důležitých živin, bílkoviny nevyjímaje. Měly by být pravidlem v našem jídelníčku. Ryby dodávají tělu jod, který je důležitý pro dobrou činnost štítné žlázy.

16878×
Rybí maso obsahuje omega-3 mastné kyseliny, které snižují riziko trombózy. Konzumace tučných ryb, jako jsou sledi nebo makrely, zmírňují výskyt lupenky. Tyto ryby kromě mastných kyselin obsahují vysoké množství vitamínu D. Hlavně nastávající maminky by ryby měly konzumovat mnohem častěji. Uměle chované ryby jako je losos a pstruh obsahují stejné hodnoty omega-3 mastných kyselin jako divoce žijící ryby, proto se nemusíme bát, že přijdeme živiny konzumací různých druhů ryb. Ryby mají i své zápory, i když ne veliké. Jsou nositeli mnoha parazitů, proto s sebou konzumace japonského suši nese vysoká rizika. Tučné ryby jako sleď nebo makrela se musí minimálně vařit a jíst za čerstva, protože se velice rychle kazí a mohou vyvolat nepříjemné žaludeční problémy nebo vyrážku. Jde o otravu, která by jistě nebyla nikomu příjemná. Také se zjistilo, že nadměrná konzumace uzených nebo nakládaných ryb může v našem těle tvořit karcinogenní látky.

Treska mořská

V jejích játrech se ukládá tuk. Tresčí játra obsahují mnoho vitamínu A a D. Naopak tresčí maso je velice chudé na tyto vitamíny, zato však obsahuje mnoho vitamínu B. Uzená nebo solená treska obsahuje mnoho sodíku, měli by se jí vyhýbat lidé s vysokým tlakem.

Platýs

Velice podobné ryby složením jsou ryby platýsovité. Mořský jazyk nebo platýs obsahují velmi málo tuku, ale mnoho bílkovin. Tyto ryby se moc nehodí na smažení, protože jejich kalorická hodnota se zvýší až čtyřikrát. Platýsovité ryby jsou dobrým zdrojem vitamínu D.

Tuňák

Je velice zdravá ryba bohatá na vitamín D, omega-3 mastné kyseliny. Patří mezi druhy tučných ryb. Konzervovaný je mnohem tučnější. Žije v průměru 30 - 40 let, proto se v jejich těle shromažďuje vysoké množství kovů. Od rtuti, olova až po kadmium. V dnešní době se tyto hodnoty už měří a je zjištěno, že ryby lovené v okolí Evropy a Spojených států kontaminované nejsou.

Makrely

Kromě vitamínu D obsahují také selen. Tuk obsažený v makrelách se mění podle ročního období. V zimě je obsah tuku nejvyšší. Tvoří až kolem čtvrtiny váhy ryby. V létě po vytírání je makrela nejméně tučná.

Sleď

Podobně jako makrela se i sleď velmi rychle kazí, proto se vymyslelo tolik druhů jejich konzervace. V kyselém nálevu jsou sledi velice slaní, což mnohým z nás nemusí dělat dobře na tlak. A histamin a tiamin, jsou látky, které vyvolávají migrény.

Sardinky

Patří k jedněm z levnějších ryb, které obsahují mnoho bílkovin, železa, zinku. Konzervované jsou mnohem tučnější a čerstvé se hodí na grilování.

Losos a pstruh

Mají vysoký obsah bílkovin,vitamínu A, D, B a ostatní látky společné všem tučným rybám. Chrupavčité ryby jako je žralok a rejnok patří mezi paryby. Jejich maso je pevné a málo tučné a je nutné je jíst pouze čerstvé. Starší maso má divnou pachuť. Když ryby probereme ještě podrobněji stejně přijdeme na to, jak jsou zdravé a prospěšné pro naše tělo. Foto: Profimedia.cz
Podobné články
Recepty ke článku
Žena.cz
Vareni.cz - objevte něco dobrého

Kontakt

  • Máte nějaký dobrý nápad, připomínku, nebovám něco na stránkách nefunguje? Neváhejte nás kontaktovat prostřednictvím formuláře.

    Kontaktovat

Centrum.cz |Atlas.cz Economia 1999 - 2021. Všechna práva vyhrazena