Vitamín B1 (thiamin)

Vitamín B1 (thiamin)

Vitamínu B1 se říká také thiamin. Nejlepším zdrojem tohoto vitamínu je maso a různé druhy uzenin.

22494×

Vitamín B1 (thiamin)

Vitamín B1 se zařazuje do skupiny mezi takzvané psychovitamíny.

Psychovitamíny jsou velmi účinné v oblasti nervů, kde rozvíjí svojí účinnost.

Ze studií různých fakult, přišla neobvyklá zpráva, že při podávání vitamínu B1 (thiaminu) v určitých dávkách utišuje bolesti hlavy, pomáhá při depresích, migrénách a uklidňuje. V určitých zemích v Severní Americe (například USA) je vitamín B1 (thiamin) nasazen při bolestech hlavy a bolestí nervového původu, i když to ještě není z cela prozkoumáno je tato velmi životně důležitá látka nahrazena místo prášků.

Jak poznáme, že máme nedostatek vitamínu B1 (thiaminu) v těle?

  • Nedostatek vitamínu B1 (thiaminu) se projevuje občasným, až velmi častým brněním nebo mravenčením v rukách a hlavně v nohách.

  • Jde-li na vás únava, kterou nemůžete sami vysvětlit.

  • Trápí vás nechuť k jídlu.

  • U některých lidí se nedostatek projevuje i dopolední nebo podvečerní nervozitou.

  • Častým průjmem, který se může projevovat střídavě.

  • Zácpou, která může trvat jeden, dva i více dnů.

Máte-li jednu, nebo i více potíží z těchto variant, je vaše tělo málo zásobováno vitamínem B1 (thiamin) a mělo by se to co nejrychleji napravit.

Jestli netrpíte ani jednou z těchto variant, nemusíte mít strach, ale naopak můžete se radovat a ani nemusíte příjem vitamínu B1 (thiamin) zvyšovat.

Co způsobuje nedostatek vitamínu B1?

 Potřeba vitamínu B1 je přibližně asi 1,5 mg, která by měla pokrýt dávku za celý den. Asi nejlepším zdrojem thiaminu jsou uzeniny a maso. Nevýhodou je, že tato životně důležitá látka je v masu a uzeninách závislá na fosfáty, které se musí štěpit enzymy. Narozdíl od rostlinných vitamínů B1, jsou pro organismus ihned v té nejčistější formě a hlavně k okamžité potřebě (konzumaci).

K nejčastějším prvním příznakům nedostatku vitamínu B1 (thiaminu) jsou agresivita, poruchy spánku, nesoustředěnost, nechutenství k jídlu, poruchy střevní (zácpa, průjem se projevují i střídavě), žaludeční poruchy, brnění a mravenčení v nohou a rukou, depresivní nálady, migrény.

Obsažení vitamínu B1 (thiaminu) ve 100 g potravin

  • Pšeničné klíčky - 2 015 mikrogramů.

  • Ořechy para - 1 000 mikrogramů.

  • Slunečnicová semínka - 1 950 mikrogramů.

  • Žitné klíčky - 1 000 mikrogramů.

  • Sojové boby - 1 000 mikrogramů.

  • Mák - 900 mikrogramů.

  • Arašídy - 920 mikrogramů.

  • Vepřové maso - 920 mikrogramů.

  • Hrách - 790 mikrogramů.

  • Šunka vařená - 650 mikrogramů.

  • Ovesné vločky - 600 mikrogramů.

  • Mouka - 590 mikrogramů.

  • Cuketa - 500 mikrogramů.

Foto: Profimedia

Podobné články
Recepty ke článku
Žena.cz