Jak je možné, že se v obchodech vyskytují i potraviny s prošlou dobou minimální trvanlivosti? Jak je to s reklamací potravin?
Objasněme si pojmy, které se s trvanlivostí potravin pojí.
Datum spotřeby je uváděno na potravinách, které se relativně rychle kazí a po tomto datu se již nesmějí prodávat. Výrobce deklaruje k tomuto datu zdravotní nezávadnost.
Tento údaj se objevuje na potravinách, které jsou trvanlivého charakteru. Jsou to například sušenky, konzervy, pasterované mléko, koření, čaje, vakuově balený sýr, atd. Je to minimální lhůta, po kterou je garantována nezávadnost potravin. V praxi to znamená, že tyto výrobky můžeme konzumovat i několik dnů, týdnů či dokonce měsíců po jejím vypršení.
Zákon opravdu umožňuje, aby na některých potravinách nemuselo být uváděno datum minimální trvanlivosti. Je to například u čerstvého ovoce, čerstvé zeleniny, u konzumního lihu, vína, jedlé soli a dokonce i žvýkaček či kvasného octa.
Potraviny s uvedeným datem spotřeby se samozřejmě po tomto termínu nesmějí prodávat. Toho si jsou vědomi i obchodníci, a proto bychom měli bedlivě kontrolovat každý kelímek jogurtu, který se chystáme koupit. Není totiž tajemstvím, že výrobky jsou v regálech vyskládány tak, že v nejbližší řadě k nám jsou potraviny, kterým končí datum spotřeby třeba již následující den, což nás může později nemile překvapit. Tato praxe ovšem není nijak nezákonná, možná trošku nefér vůči nevšímavým zákazníkům.
Potraviny, na kterých je vytištěno datum minimální trvanlivosti, se po tomto datu prodávat mohou, ovšem neměly by rozhodně být zarovnány do "neprošlého" zboží. V obchodech by proto měl být vyhrazen a označen zvláštní prostor, kde si zákazníci mohou zlevněné zboží vybrat a zakoupit. V naší zemi dokonce existují i obchody, které na tomto principu založily svou živnost a jiné než prošlé zboží neprodávají. Pro zákazníky je to na jedné straně výhoda, cukr či mouka měsíc po expiraci vyjdou třeba o polovinu levněji a kvalita je stále dostačující. Prodejce ovšem ručí za zdravotní nezávadnost takto prodávaného zboží.
Může se stát, že ačkoliv přesně dodržíme doporučené skladování a potravina je ještě v záruce, přesto na ní objevíme plíseň. Zboží samozřejmě můžeme reklamovat. Obecně se na reklamaci lahůdkářských výrobků vztahuje lhůta 24 hodin, na další potraviny pak 8 dní. Pokud je však na jejich obalu vyznačena doba spotřeby či doba minimální trvanlivosti, můžeme zboží reklamovat po celou dobu, od zakoupení až do uplynutí této doby.
Na závěr nezbývá než dodat, že pokud na pultech obchodu narazíme na zboží s prošlou spotřební lhůtou nebo na zboží s prošlou dobou trvanlivosti, které je úmyslně zamícháno v novějším sortimentu, upozorněme obchod ke zjednání nápravy či kontaktujme Českou obchodní inspekci.
Foto: Profimedia
Autor:Michy
Centrum.cz|Atlas.cz Economia 1999 - 2025. Všechna práva vyhrazena