Sladkosti v dětské stravě: Není jich příliš?

Sladkosti v dětské stravě: Není jich příliš?

Děti a sladkosti patří neodmyslitelně k sobě. A není divu. Ani většina z nás dospělých přece neodolá sladkému pokušení. Je z hlediska zdravé výživy dětí vhodné sladkosti zakázat?

12861×

Jsou sladkosti a sladkosti

Je rozdíl mezi sladkou sušenkou a sušeným ovocem. Ač nám to zcela nedochází, mezi sladkosti patří i müsli, sušené ovoce, ale také ovoce čerstvé. Není to však tolik na škodu jako koblihy, buchty (ať už pečené doma či kupované) nebo bonbóny. V každém případě odborníci na zdravou výživu upozorňují, že vynechat ze stravy pro děti jakékoliv sladkosti vhodné není.

Sladkosti, které mají děti rády

Je sice pravda, že sušenky, bábovky, zákusky či bonbóny a sladké limonády nejsou zdraví prospěšné, ale při zdravé a rozumné dávce tělu neškodí. Ovšem zákazem pojídání těchto pochutin docílíme pouze výsledku, že dítě při první vhodné příležitosti, která se mu naskytne, se sladkostmi doslova přejí. Sní najednou celou čokoládu, sáček bonbónů, několik sušenek či čokoládových tyčinek, na to si dá zmrzlinu a bude si říkat, jak mazaně na vás vyzrál, protože si dokáže sladkost obstarat.

Sladké k obědu

Mezi oblíbené dětské pokrmy patří sladké obědy (krupicová kaše, buchtičky s krémem, zemlbába, sladké knedlíky). Při představě těchto pokrmů září oči vašich zlatíček jako rozsvícený vánoční stromeček. Ani tady není vhodné říci úplně "stop". Dopřejte dětem to, co mají rády, ovšem vy sami určete, jak často si budou plnit svá bříška sladkým. Rozhodně není správné dávat sladké jídlo k obědu vícekrát do týdne. Pokud však jednou týdně připravíte oblíbenou sladkou mňamku, nic se neděje. Je-li u vás zvykem o víkendu upéct nějaký ten moučník, je dobré sladké jídlo s moučníkem prostřídat. Jeden týden uvaříte sladký oběd a moučník o víkendu změníte v něco méně kalorického (například v ovocný salát). Situaci lze obměnit - o víkendu dopřejeme dětem buchtu, přes týden sladké jídlo vynecháme. Jeden týden lze vynechat sladké úplně. Děti musí pochopit, že nemohou mít všechno stále, že je to neúnosné finančně i zdravotně. 

Zdravé sladké mlsání

Mlsat zdravě se dá i na sladko. K snídani dětem můžete dopřát ovocný salát nebo müsli s mlékem. Pokud vám tyto pokrmy odmítají, zkuste si pořídit stroj na sušení vlastního ovoce a také stroj na výrobu fondue. Připravte dětem překvapení. Usušíte-li nějaké to ovoce a připravíte dětem ovoce či oříšky obalené v domácí čokoládě, karobu nebo v jogurtu, budou mít skutečně radost.

Ovocný salát s brusinkami
(doba přípravy 15 min )

Tvarohové müsli placky s jablkem a skořicí
(doba přípravy 45 min )

Muffiny z müsli
(doba přípravy 35 min )

Domácí medové müsli
(doba přípravy 20 min )

Foto: Profimedia