Rady, jak popohnat náš metabolismus a začít konečně hubnout

Rady, jak popohnat náš metabolismus a začít konečně hubnout

Máme pro vás 10 rad, které pořádně rozhýbou spalování. Bohatá snídaně, dobrá volba potravin, více jídla i vody. A samozřejmě pohyb, který metabolismus nastartuje.

24402×

Pijte víc mléka

Mléčné výrobky podporují schopnost organismu spalovat tuk. Vápník v nich obsažený - kupodivu je ho víc v nízkotučných variantách - zkrátka nedovolí tukovým buňkám dělat si přemrštěné zásoby. 

Snídejte jako královna 

Když spíme, metabolismus se zpomalí, s prvním jídlem se však opět rozběhne. Vynecháme-li snídani, bude metabolismus lenošit tak dlouho, než se konečně najíme. To znamená, že třeba až do oběda bude naše tělo spalovat méně kalorií, než by spálit mohlo. K snídani si dejte cereálie s vlákninou. Sacharidy z cereálií proberou k životu vaši energii a vláknina zas povzbudí k činnosti střeva.

Nehoňte se

Pokud jste ve stresu, metabolismus šlápne na brzdu, protože hormon stresu kortizol
vykolejí celý metabolický proces. Hladinu stresového hormonu snížíte, když si dáte relaxační čtvrthodinku. Ta úplně postačí k tomu, aby se metabolismus zase rozběhl.

Jezte víc  

Čtyři hodiny po posledním jídle začne tělo zpomalovat proces spalování energie - tu si totiž hodlá uspořit na horší časy. Každé čtyři hodiny proto něco sezobněte. Abychom zhubli, musíme paradoxně jíst víc. Čím častěji jíme, tím rychleji metabolismus pracuje, protože tělo potřebuje energii na trávení a vstřebání jídla. Nepleťte si však pravidelné jídlo s přejídáním se!

Vezměte na milost činky

Ignorujete posilovací stroje a činky, protože se obáváte, že se změníte v tuhou hordu svalů? Žádné strachy. Zvedání činek třikrát týdně po půlhodině zcela postačí pro povzbuzení metabolismu. Kilo svalu totiž spálí třikrát víc kalorií než půl kila tuku.

Pijte během jídla, ale vodu!

Pijete-li při jídle alkohol, zkonzumujete o 200 kalorií víc, než byste snědli normálně, protože alkohol povzbuzuje chuť k jídlu. Kalorie v něm obsažené se do tohoto množství nepočítají, takže konečná bilance je ještě horší. Navíc tělo musí nejdřív spálit kalorie z alkoholu, pak se teprve pustí do kalorií z potravy a přebytek ukládá jako tuk. Proto při jídle pijte obyčejnou vodu a sklenici s vínem si vychutnejte až po večeři.

Choďte dříve spát 

Pokud tělu dopřejete méně než pět hodin spánku, produkuje víc inzulínu, který podporuje ukládání tuku. Nedostatek spánku navíc způsobuje nárůst hladiny hormonů regulujících chuť. Kdo méně spí, má zkrátka větší hlad. Navíc vám bude chybět energie, takže nebudete schopni metabolizovat to, co sníte, a tělo si to pěkně uloží do tukových zásob. 

Hýbejte se...

Pohyb pomůže aktivovat zlenivělou a ochablou tkáň, což mimo jiné povede ke zlepšení metabolismu. Děje se tak proto, že sval je, narozdíl od tuku, aktivní tkáň a spotřebovává tělesnou energii. Skvělé je skákání přes švihadlo, jogging nebo rychlá procházka.

…ale nehýbejte se příliš 

Je to paradox, ale nejrychlejší způsob, jak rozhodit metabolismus, jsou přehnané dávky pohybu, protože tělo nutí energii ukládat, ne spalovat. Pro podporu metabolismu je mnohem příznivější střídat krátké intenzivní cvičení, zaměřené na kardiovaskulární systém, s posilováním. Zaměřte se tedy na kvalitu cvičení, ne na kvantitu. Rozumná hranice je prostá. Cvičte tak, abyste sotva popadala dech, ale ještě pořád mohla mluvit. 

Baštěte bílkoviny 

Bílkoviny jsou hůř stravitelné: na trávení spotřebují o 20 až 30% víc energie (150 až 200 kalorií za den), takže váš metabolismus zrychlují.

Foto: Shutterstock.com

Víte, jaký máte bazální metabolismus? Spočítejte si ho v naší kalkulačce

Podobné články
Recepty ke článku
Žena.cz
Vareni.cz - objevte něco dobrého

Kontakt

  • Máte nějaký dobrý nápad, připomínku, nebovám něco na stránkách nefunguje? Neváhejte nás kontaktovat prostřednictvím formuláře.

    Kontaktovat

Centrum.cz |Atlas.cz Economia 1999 - 2021. Všechna práva vyhrazena