Pitný režim

Pitný režim

Doby upatlaných a ulepených láhví od sirupů jsou už za námi. Dnes se v zájmu hygieny, zdraví a pitného režimu propagují různé minerálky, vody, čaje. Když jdete do obchodu, tak pomalu ani nevíte, co si máte vybrat. Co vlastně pitný režim je nebo znamená?

18480×
Pitným režimem se označuje doplňování tekutin během celého dne. Jak jejich příjem, tak i ztráty. Většinou se mluví pouze o příjmu. Málokdo si uvědomuje, že denně vyloučíme močí, dýcháním, stolicí a kůží zhruba 2,5 litru tekutiny.

Proč je pitný režim tak důležitý?

Dostatek tekutin zajišťuje látkovou výměnu, dobrou funkci ledvin, odplavování škodlivých toxinů z těla. Hlavně ale zajišťuje plnou výkonnost celého organismus. Každý přeci ví, že tělo se skládá z 35 % "hmoty" a až 65% vody! Nedat organismu tekutinu, je to jako bychom nevědomky páchali sebevraždu.

Jak se projevuje nedostatek tekutin?

Záleží na tom, kolik procent tekutin nám chybí. Pamatujme na to, že bez jídla vydržíme až 9 dní, ale bez vody necelé 2 dny. Žízeň se začíná projevovat již při ztrátě 1 -2 % vody, což už je dehydratace. Když se hladina vody v těle sníží, začneme pociťovat únavu, přestává nám to myslet a hlavně myslíme jen na to, že bychom se měli napít. Dlouhodobější nedostatek tekutin snižuje duševní výkon, soustředění, způsobuje poruchy ledvin, bolesti hlavy a kloubů a přispívá k rozvoji civilizačních chorob v důsledku zahlcení organismu toxiny. Tekutiny v našem těle působí jako přirozená klimatizace. Dehydratace zvyšuje riziko vzniku některých druhů rakoviny. Pokud trpí nedostatkem tekutin děti, je to mnohem horší. Tělíčko novorozeňat je tvořeno vodou až z 75 %. Nedostatek tekutin se projevuje špatným zdravotním stavem, špatným růstem, fyzickým i duševním vývojem, nízkým soustředěním ve škole a tak nepříznivě ovlivňuje školní výsledky. Zdroje uvádí, že ztráta 2 % tekutin z celkové tělesné hmotnosti představuje ztrátu 20 % výkonu.

Jak poznám, zda mám dostatečný příjem tekutin?

Možná se to bude zdát nechutné, ale nejlépe to poznáme z vlastní moče. Nebojte se, nemusíte ji pít. Stačí, když se na záchodě při čůrání podíváte, jakou barvu vaše moč má. Jestli je moč tmavě žlutá až oranžová, znamená to nedostatečné zásobení tekutinami. Měli byste se sebou začít něco dělat. Pokud je barva moči světloučce žlutá není třeba nic měnit. V tmavé barvě moči hrají důležitou roli vitamínové doplňky. Po některých je moč tmavá a vy s tím nic neuděláte, i když pijete dost a pravidelně.

Kolik mám správně denně přijmout tekutin a kdy?

Údaje se velmi liší. Některé zdroje uvádějí 1 - 2 litry. Jiné 2 - 3 litry. Některé ještě mnohem více. U zdravých lidí - při běžném způsobu života - začíná být příjem tekutin nad tři litry škodlivý. Měli bychom se spíše řídit pravidlem, že na 10 kilogramů váhy bychom denně měli vypít 2 - 4 decilitry tekutiny. Člověk vážící 60 kilogramů by tedy měl mít denní příjem 2,4 litry tekutiny. Do tohoto příjmu se ale taky započítávají tekutiny obsažené ve snědeném ovoci, zelenině a dalších potravinách. Příjem vlastních tekutin se tedy pohybuje od 1,5 - 2 litrů. Pokud však máte fyzicky náročnou práci nebo pracujete v teplém prostředí, byl být váš příjem tekutin vyšší. Pokud se však začne ozývat pocit žízně, pamatujete na to, že jste již část tekutiny ztratili. Když se napijete málo, žízeň jen zaplašíte. Taky bychom měli myslet na to, že příjem tekutin by měl být plynulý. Myslet si, že na pitný režim vyzrajeme tak, že ráno a večer vypijeme po litru, je chyba. Takhle si bohužel ublížíme. Po sedmihodinové pauze, kdy tělo odpočívá a nabírá energii, se napijete litru vody. Organismu se ještě zcela neprobral a my jej hnedka zasypeme množstvím tekutiny. Hlavně přetížíme ledviny. Každá "přefiltrovaná" kapka stojí ledviny množství energie a úsilí. Pak se celý den skoro nenapijeme. Ledviny nemají co zpracovávat. Přijde večer a my do sebe zase hrkneme litr vody a ledviny jsou zase přetížené. Pak se nám v noci špatně spí, chodíme na záchod, jsme nevyspalí, podráždění a říkáme si, že se na celý pitný režim můžeme "vyprdnout". Proto je důležité rozvrhnout si pití po celý den. Obecně platí, že bychom ráno měli vypít menší množství vody, abychom se probudili a nastartovali do nového dne. Pak stačí sklenice vody nebo jiného nápoje (ne káva a černý čaj) vždy po jídle. Tedy zhruba 5 krát denně. Mezitím pijeme podle potřeby a námahy. Množství příjmu tekutin je však individuální. Zítra si přiblížíme, jak je to s pitným režimem, když hubneme a sportujeme. Dodržujete pitný režim? Podělte se s námi o vašem pitném režimu v diskuzi pod článkem. Foto:Profimedia.cz