Okurka - dopřejte si ji pro krásu i zdraví

Okurka - dopřejte si ji pro krásu i zdraví

Tato kaloricky velmi chudá zelenina je skutečným plodem krásy. Do našich skleníků přicestovaly okurky z Indie. Její blahodárné účinky jsou známé již od středověku.

27352×

Hadovka versus nakládačka

Jsou známy dva druhy okurek. Jednak okurka dlouhá a štíhlá s hladkou slupkou, kterou známe jako salátovou. Ty druhé bývají silnější, s bradavičnatou slupkou, které nikdy nenecháváme dorůst. Naopak ty nejvyhledávanější jsou drobnější plody (o velikosti 7 - 9 cm), které nakládáme. Tento druh známe jako nakládačky.

Co nám okurka skrývá

Dužina se skládá z více jak z 95% vody, 2,5% cukru a minerálů. Nezanedbatelné je i množství vitamínů, především C, B1 a B2. Cenné jsou i bílkoviny, které pročišťují ústrojí, povzbuzují ledviny, omezují buněčné bujení a působí hojivě na pokožku. Vymačkaná šťáva posiluje pružnost vlasů a vazivových tkání. Proto také často přikládáme plátky okurky na pleť a oči. Okurky pleť pročišťují, zklidňují záněty a otoky očí.

Nakupujeme a skladujeme okurky

Díky tomu, že si okurku můžeme pěstovat ve sklenících, je tato zelenina ke koupi po celý rok. Venkovní odrůdy dozrávají od července do října. Kupujeme vždy stejnoměrně zelený tuhý plod - bez trhlinek a kazů. Okurka začíná nahnívat od špičky! Některé druhy bývají nahořklé! V chladné místnosti nám okurka vydrží 3 - 4 dny. V chladničce ji můžeme bez obav skladovat i týden. Pokud chceme urychlit dozrání okurek, skladujeme je společně s rajčaty.

Zdravé využití okurky

Okurka je nejchutnější v nejrůznějších salátech. Oloupané a rozkrájené plody trpí vzdušným kyslíkem, tím dochází k velkým ztrátám vitamínu C, proto je krájíme až před konečnou úpravou. Okurka se přidává do studených polévek, na obložené sendviče a chlebíčky. Nastrouhané okurky se přidávají do jogurtů a tvarohů. Také je můžeme stejně jako cuketu plnit mletým masem a zapékat. Osolením uvolní okurka vodu, kterou můžeme podle potřeby slít. Okurka je velice žádanou zeleninou při udržování štíhlé linie a při různých dietách. Také ji najdeme v řadě kosmetických přípravků.

Jak nezničit vitamíny

K loupání, škrabání a krájení používáme jen ostré škrabky a nože z nerezavějící oceli. Také naše struhadla by měla být z nerezu, zamezíme tak styk okurky s těžkými kovy, jenž napomáhají jejímu okysličování. Na podávání a přípravu pokrmů bereme příbory a nádobí ze dřeva a umělých hmot, skla nebo nerezavějícího kovu.

Léto přivítejme svěží

Nastrouhejme si tedy okurku do kysané smetany a očistěme si obličej touto "pleťovou maskou" od zimního chladu. Dejme si dva chladivé plátky na unavené oči a hned budeme svět vidět jasněji. A kdo má pevnou vůli, může držet denní okurkovou dietu - ráno okurka, na svačinku půl okurky, na oběd okurka, na svačinu půl okurky a na večeři ještě jedna okurka. A k pití okurková šťáva.

Recepty z okurky, které musíte zkusit

Domácí okurková limonáda
(doba přípravy 25 min )

Babiččin okurkový salát
(doba přípravy 15 min )

Sterilované okurky ve sladkokyselém kořeněném nálevu
(doba přípravy 30 min )

Foto: Pixabay.com

Podobné články
Recepty ke článku
Žena.cz