Většina z nás měla tu čest letět na dovolenou letadlem. Záleží na našich financích, jaké jídlo a pití můžeme při letu dostat. A také na společnosti letových služeb.
Když se řekne letecká doprava, málokoho napadne, že mezitím, co se dostáváme do své vysněné destinace, musí se lidé z tzv. AIR CATERINGU snažit, aby před naším letem připravili co nejchutnější a nejvyváženější stravu pro širokou vrstvu strávníků. Není totiž lehké vymyslet takového pokrmu, který bude vyhovovat všem cestujícím.
Společnosti, které se právě air cateringem (dále catering) zabývají, musí mít na paměti, že mezi námi žijí lidé, kteří o určité pochutiny příliš nejeví zájem. Nedá se však vyhovět všem, podle vlastních zkušeností jen málokterý cestující si stěžoval na podávané jídlo během letu. Jistě však existují letecké společnosti, které dávají menší či větší důraz na kvalitu podávaných pokrmů. Musíme si také uvědomit, že cena opravdu precizně připraveného jídla se odráží na ceně letenky. Většina z Vás čtenářů už jistě letěla alespoň na dovolenou k některému z jihoevropských moří. Tyto lety netrvají příliš dlouho.
Proto také občerstvení na cestách, kde sotva letadlo dosáhne bezpečné letové hladiny pro zhasnutí světýlka připoutejte se, musí palubní personál vyrazit do uličky letadla, aby se včas dostalo na všechny cestující a nikdo si nestěžoval, že neměl čas si vychutnat svoji svačinu. Ano, právě na takto krátkých letech, trvajících do tří hodin, se většinou podává studená svačina, a to v podobě bagety či salátu. Čím se let stává delším, tím se strava stává pestřejší a také teplá. Při letech nad osm hodin se můžeme setkat i s více pokrmy, jejichž servírování je dáno podle časového diagramu stanoveným před letem. Každé civilní dopravní letadlo, které dnes brázdí oblaka nad námi, je vybaveno kuchyňkou. Se slovem kuchyně, však nemůžeme příliš hazardovat, neb skutečná kuchyně, kde byl pokrm, který máme před sebou připraven, se nachází mnoho kilometrů pod námi. Kuchyňka, nebo lépe řečeno úschovna jídla s možností ohřevu, tedy slouží jen pro uchování připravených mističek s pokrmem pro mnohdy hladové cestující.
Mnohé letecké společnosti rovněž na svých pravidelných linkách dělí prostor letadla na tzv. třídu bussines (I. třída) a travel (II. třída). Snad každému z vás dojde, že cestující v business class dostanou lepší pokrm většinou na keramickém talíři s nerezovým příborem, protože si zkrátka připlatili za komfort. Na cestující v travel class čekají pak plastové misky s jídlem a plastový příbor. Letecké společnosti se však snaží o lepší design těchto misek, abychom se necítili jako s párkem na pouti. Toto plastové nádobí je na jedno použití. Některé společnosti vyžadují však vracení podtácků, na kterých tyto misky s jídlem leží.
Co se týče výběru pití v letadle, je to různorodé, záleží na letecké společnosti. Zdarma se servírují nealkoholické nápoje, které si je možno přidat. Pokud chceme něco ostřejšího, musíme si připlatit přímo v letadle. Avšak nápoje, které vidíte v letovém časopisu Inflight magazín nejsou o objemu, jak je známe na Zemi. V rámci bezpečnosti cestujících a posádky se prodávají pouze miniatury, aby se jedinec po svém moku příliš nezřídil a nekomplikoval tak průběh letu.
Jaké máte zkušenosti s podáváním jídla v letadle právě Vy? Napište nám, jak jste byli spokojeni nebo nespokojeni, co se týče jídla i obsluhy. Já osobně jsem byla spokojená, když jsem s mužem letěla do Egypta.
Foto: Shutterstock.com
Autor:Jovi
Centrum.cz|Atlas.cz Economia 1999 - 2025. Všechna práva vyhrazena