Celozrnné pečivo pro zdraví i štíhlou linii

Celozrnné pečivo pro zdraví i štíhlou linii

Výměnou bílého pečiva za celozrnné uděláte jen dobře. Při nákupu si ale dávejte pozor. Ne každé tmavé pečivo je zároveň celozrnné!

14222×

Proč dát přednost celozrnnému pečivu?

Je jednoduše zdravější

Hlavní přínos celozrnného pečiva tkví v tom, že narozdíl od pečiva bílého se vyrábí z mouky obsahující i vnější vrstvy zrna. Celistvá zrna jsou bohatá na vitamíny, minerály, esenciální mastné kyseliny a vlákninu, zato vnitřní části zrna, z nichž se vyrábí bílé pečivo, jsou na tyto cenné látky chudá. Z hlediska výživy je proto celozrnné pečivo zdravější.  Odborníci na zdravou výživu doporučují konzumaci jednoho až dvou kousků celozrnného pečiva denně.

Celozrnné pečivo patří do kategorie tzv. funkčních potravin. Znamená to, že pozitivně ovlivňuje fyziologické procesy v těle, zvyšuje výkonnost a posiluje imunitu. Celozrnné cereálie regulují hladinu cukru v krvi a pomáhají tak snižovat riziko vzniku cukrovky 2. typu, brání ukládání cholesterolu, čímž prospívají srdci. Celá zrna obsahují celou řadu antioxidantů, které posilují imunitu. Díky vysokému obsahu vlákniny působí proti zácpě a snižuje riziko rakoviny tlustého střeva.

S celozrnným pečivem se hubne lépe

Díky vysokému obsahu vlákniny celozrnné pečivo dostatečně zasytí a přitom má nižší glykemický index. Bílé pečivo vás zasytí na podstatně kratší dobu, takže ho ve výsledku sníte mnohem více. Vláknina navíc podporuje trávení a pomáhá zbavit se škodlivých látek.

Pozor! Tmavé pečivo nemusí být celozrnné!

Při nákupu si dávejte pozor na pojmy. Ne každé tmavé pečivo je totiž celozrnné. Tmavá mouka může být jen obarvená ječmenem, žitem nebo karamelem, a ta je svou zdravotní prospěšností srovnatelná s pečivem bílým. Jedinou zárukou, že opravdu kupujete celozrnný výrobek, je označení "celozrnný" nebo údaje na obalu. U volně prodávajícího pečiva je to ale problém. Ve složení baleného celozrnného chleba by měla být na prvním místě vždy uvedena celozrnná mouka. Suroviny se totiž uvádí v pořadí podle množství, v jakém jsou zastoupeny. Celozrnné pečivo musí obsahovat minimálně 80% celozrnné mouky.

Zmást vás může také označení vícezrnné pečivo, které obsahuje také mouku z jiných obilovin než je pšenice nebo žito, ale neznamená to hned, že je i celozrnné.

Foto: Profimedia

user-icon

autor Jiřina K

Podobné články
Recepty ke článku
Žena.cz
Vareni.cz - objevte něco dobrého

Kontakt

  • Máte nějaký dobrý nápad, připomínku, nebovám něco na stránkách nefunguje? Neváhejte nás kontaktovat prostřednictvím formuláře.

    Kontaktovat

Centrum.cz |Atlas.cz Economia 1999 - 2021. Všechna práva vyhrazena