Vitamíny v našem těle

Vitamíny v našem těle

Už maminky nám říkaly, co jíst. Hlavně nám nutily to, co obsahuje hodně vitamínů. Co vlastně jsou ty vitamíny? Jakou mají úlohu v našem těle? V čem se opravdu ukrývají? A jak připravovat jídlo, abychom je zbytečně neztratily? To se dozvíte v následujím článku.

14232×

Co jsou to vitamíny?

Vitamíny jsou esenciální látky. Řadí se spolu s tuky, sacharidy a bílkovinami mezi základní složky lidské potravy. Existuje 13 základních vitamínů. Většinu vitamínů si naše tělo nedokáže samo vyrobit. Proto se do těla dostávají v podobě jídla nebo doplňků stravy, případně prášky.

Funkce v těle

Vitamíny jsou potřebné k vstřebávání tuků, cukrů a bílkovin. Pomáhají při zachování mnoha tělesných funkcí a utváření nových tkání. Také však mají funkci katalyzátorů biochemických reakcí. To znamená, že hrají důležitou roli v procesech vstřebávání a výměny látek mezi vnějším prostředím a živým organismem. Dnes je již dokázáno, že nás vitamíny brání proti některým nemocem. Věděli to už středověcí mořeplavci, kteří si s sebou na loď brali zelí jako zdroj vitamínů. Další neopomenutelným účinkem je zpomalení viditelnosti stárnutí. Zkrátka vitamíny jsou pro na nás velice důležité.

Dělení vitamínu

Vitamíny se dělí na 2 druhy. Vitamíny lipofilní, které se rozpouští v tucích, a vitamíny hydrofilní, ty se rozpouští ve vodě.

Vitamíny a jejich specifická funkce

  • B-komplex a B1 pomáhají při spalování potravy, především škrobů a sacharidů
  • B2 a B6 pomáhají při přeměně tuků, cukrů, sacharidů na energii
  • C, D, B6, K1 jsou důležité pro uvolňování energie a tvorbě kostní hmoty a kolagenu
  • B6, B12, C, E, K jsou důležité pro krvetvorbu
  • Vitamín A je prevencí při léčbě rakoviny

Nedostatek vitamínů

Nedostatek vitamínů v těle může vyvolat hypovitaminózu s následnými vážnými onemocněními. Také může nastat onemocnění, při kterém nejsme schopni vitamíny vstřebávat. Myslet si, že do sebe dostávám vitamín, je často klamné. Většina vitamínů se totiž vzájemně ovlivňuje a vstřebává spolu s jinými vitamíny nebo stopovými prvky.

Nadbytek vitamínů

Pokud užíváme vitamínu více než je doporučená denní dávka, můžeme se dostat do stavu hypervitaminózy. V tomto případě stačí vitamín na krátkou dobu vynechat. Stav se může opakovat.

Kde se vitamíny ukrývají:

Vitamín A - retinol

Je významný pro zdravý vzhled pokožky, pleti a očí. Vyskytuje se v živočišné stravě, nebo jako betakaroten, který je provitamínem vitamínu A. Provitamín je látka, kterou živé organismy dokáží přetvořit na vlastní vitamin Tento vitamín se nachází v játrech, žloutku, sýru, máslu a plnotučném mléce. Jeho provitamín se objevuje v mrkvi, nati petržele, paprice nebo špenátu.

Vitamín D - kalciferol

Zdraví lidé, kteří tráví nějakou tu chviličku na sluníčku, se nemusí bát nedostatku tohoto vitamínu. Nachází se nejvíce v ultrafialovém záření, dále pak v tuňákovi, sardinkách, tresčích játrech, v tresce, makrele, lososu, žloutku, másle, mléce a mase.

Vitamín E - tokoferol

Používá se k léčení hlavně srdečního a svalového charakteru. Zvyšuje odolnost těla proti virům a bakteriím. Vitamín E se nesnese se železem. "Éčko" obsahuje listová zelenina a rostlinné oleje. Potraviny s nejvyšším obsahem jsou kukuřice, vejce, chléb, máslo, přírodní sýry, hrách, fazole a špenát. Z olejů mezi ně patří kukuřičný olej, olej z obilných klíčků a sójový olej.

Vitamín K

Významný je pro správnou srážlivost krve. Má dvě složky, K1 a K2. Nachází se v zeleném ovoci a zelenině, protože je závislý na chlorofylu v rostlinách. Ve větším množství je zastoupen ve špenátu, rajčatech, nebo v sójovém oleji, brokolici, kapustě, hlávkovém salátu, sóji, hovězích játrech, zeleném čaji, vaječných žloutcích, ovsu, pšenici, chřestu, másle a v sýrech.

Vitamín B1- thiamin

Má dobré účinky na nervový systém s bojuje proti únavě. Tělo si jej neumí uchovávat. Nepříznivě na něj působí pití kávy. Mezi suroviny s nejvyšším obsahem B1 patří pivovarské droždí, fazole, brambory, obiloviny. Dále také lískové a vlašské ořechy, vepřové maso, drůbeží maso a ryby.

Fortifikace

V dnešní době je třeba se zmínit o fortifikaci. Co to je? Je to proces, při kterém se různé potraviny obohacují o příslušné druhy vitamínů a minerálních látek. Je jasné, že vitamíny jsou pro naše přežití nezbytné. Zjišťovali jste si někdy podrobnější informace o některých vitamínech? Foto: Profimedia.cz
Podobné články
Recepty ke článku
Žena.cz
Vareni.cz - objevte něco dobrého

Kontakt

  • Máte nějaký dobrý nápad, připomínku, nebovám něco na stránkách nefunguje? Neváhejte nás kontaktovat prostřednictvím formuláře.

    Kontaktovat

Centrum.cz |Atlas.cz Economia 1999 - 2021. Všechna práva vyhrazena