Letošní ročník potravinářského veletrhu Sial 2005 představil nová balení, recepty i nové způsoby prezentace výrobků, určených nám spotřebitelům. O některé z nich se s vámi chceme podělit v následujícím článku. Doufejme, že se alespoň některé z nich objeví i na českém trhu.
Zatímco v minulých letech byla tím novátorským trendem "tradice", dnes je to spíše design. Typický spotřebitel devadesátých let (poznamenaných potravinovými krizemi) se držel spíše kořenů. Potřeboval nějakou jistotu, něco z domova. Ještě před dvěma lety se každý třetí nový výrobek odvolával na tradici. Dnes na tento pocit sází sotva dvacet procent. Nastal rozmach produktů určených přímo ke konzumaci nebo usnadňujících přípravu. Mezi novinkami jednoznačně převládají výrobky"připravené k jídlu". Některé zaujmou, o jiných lze pochybovat, že si najdou cestu k zákazníkům.
Zdá se, že nastává konec plechových konzerv, místo nich si budeme do spíží ukládat poddajné plastové sáčky. Nevydrží sice tak dlouho, ale nepotřebují otvírák a jsou lehké. Alternativu plechovek (odborníci jim říkají doy-pack) nabízelo hned několik výrobků, například sardinky v tomatě. Hodně byly zastoupeny i obaly, které usnadňují manipulaci. Například parmezán balený v plastové dóze, která umožňuje sýr strouhat - stačí točit krabičkou a tlačit na víčko.
Novátorské bylo i balení Pirouette švýcarského tradičního sýra Tęte de moine (Mnichova hlava). Tvrdý sýr, který původně vyráběli mniši v opatství Bellelay ve švýcarské Juře, se totiž nestrouhá ani nekrájí, ale krouhá speciálním mlýnkem na tenoučké hoblinky ve tvaru vějířků. Nástroj je však drahý a opatří si ho jen málokterá domácnost, výrobce tedy přišel s nápadem nabízet sýr přímo s krouhadlem. Údajně je ze 100procentně recyklovatelného materiálu.
Největší úspěch u návštěvníků, kteří měli z vystavených výrobků zvolit tu nejzajímavější, zaznamenalo "kravské vemeno" s kohoutkem, ze kterého si malí i velcí mohou snadno načepovat. Třílitrové balení mléka systémem bag in box, tedy v jakémsi vaku opatřeném hrdlem a uzávěrem uloženém v kartonu.
Neméně zajímavou novinkou je strouhaný kečup. Nudličky nastrouhaného kečupu představila v premiéře firma France Fromage. Používají se jak ke studené, tak teplé přípravě salátů, pizz, těstovin, sendvičů a omelet.
Pozornost si zaslouží i Mnichova hlava. Švýcarský sýr Tęte de moine potřebuje ke krájení speciální mlýnek s nožem uchyceným ve stojanu uprostřed sýra, kterým se otáčí kolem dokola. Balení Pirouette chrání sýr a zároveň tvoří mlýnek (viz foto).
Líbily se i zeleninové biosaláty v miskách z biologicky rozložitelného materiálu nebo lžička přiložená k dezertu, kterou můžete na závěr také sníst.
V módě je pára. Asijská zelenina Knorr, rýže Uncle Ben´s předvařená v páře, míchaná zelenina Bonduelle nebo hotová jídla Findus... Nabídka produktů připravených v páře nebo určených k ohřevu v páře byla široká. Filety z tresky jsou zabaleny v sáčku, který se vloží do mikrovlnné trouby, když pára rybu ohřeje, sáček zapíská.
S rostlinnou alternativou smetany se můžeme setkat už i my, čeští spotřebitelé. Opět francouzská mlékárna Triballat na Sialu představila jako novinku výrobek Sojasun Cuisine na bázi sóji. Protože je z rostlinných surovin, neobsahuje cholesterol, má jen 14 procent tuku. Originální složení i balení nabízel olej z obilnin, kukuřice a černého rybízu značky Olys italské firmy Carapelli. Mražený vegetariánský hamburger chillské firmy Pacific Nut Company vyrobený ze sušených švestek, určený do restaurací rychlého občerstvení, byl oceněn odbornou komisí právě kvůli novému složení.
(zdroj: www.czechdesign.cz)Autor:admin_vareni
Centrum.cz|Atlas.cz Economia 1999 - 2024. Všechna práva vyhrazena