Průjem na cestách

Průjem na cestách

Začíná léto, čas prázdnin a dovolených. Mnozí z nás se již nespokojí s českými lesy a rybníky, chtějí se opalovat u moře, jíst cizokrajná jídla a poznávat přírodní krásy jiných národů. Prostě a jednoduše:"Jiný kraj, jiný mrav." Při cestování do tropických a subtropických oblastí postihne velkou část turistů průjmovité onemocnění. Co pak dělat?

21369×

Průjmové onemocnění je způsobené viry, bakteriemi a střevními parazity, na které náš organismus není zvyklý. Dle výzkumů bylo zjištěno, že na prvním místě ve výskytu "cestovatelských" průjmů je Egypt a v těsném závěsu je Tunis. Nejnižší výskyt byl zaznamenán na Floridě. Také Corfu a Costa Brava mají nízký výskyt těchto obtíží. S akutním průjmem, to jest nejméně 3 řídké stolice denně, má zkušenosti snad každý z nás. Měli bychom si však povědět, jak takovému průjmu předcházet, a pokud nás tato nepříjemnost postihne, jak ji správně léčit. Mějte na paměti, že u dětí je průjem a následná dehydratace mnohem nebezpečnější než u dospělých. A proto neustoupí-li průjmovité stolice do 48hodin, vyhledejte lékaře.

Při cestování do mimoevropských částí světa je cestovní pojištění přímo nepostradatelné. Mávnutím rukou se slovy: "Nemocný nikdy nebývám." a "Nejsem blázen! Nepolezu nikam, kde bych si mohl něco udělat." se spousta lidí chlácholí před odjezdem a jako turisté nešťastně spláčou nad výdělkem, který je většinou v podobě tučné platby u zahraničního lékaře, jíž by mu samozřejmě pojišťovna proplatila, KBYBY měl to cestovní pojištění. Investice do svého zdraví se vždy vyplatí a pořízení cestovního pojištění na internetu zabere cca 10 minut!

Léčebným opatřením je dostatek tekutin a vhodná strava

Akutní průjem cestovatelů probíhá většinou lehce, bez bolestí břicha, bez vysokých teplot, bez krve či hlenu ve stolici. Takový průjem se léčí převážně symptomaticky. Držet hladovku, to jest zastaralý názor. Postižené střevo toxiny, viry a bakteriemi musí být adekvátně vyživováno, aby byla podpořena dostatečná regenerace střevní sliznice. V prvé řadě je důležitý dostatečný přísun tekutin, a to takových, které doplní jak ztracenou tekutinu, tak i minerální soli.

V lékárně prodávají rehydratační přípravky, my si je však můžeme lehce připravit sami doma i na cestách. V 1 litru převařené vody rozpustíme jednu lžičku kuchyňské soli a osm lžiček cukru. Vypijte litr této směsi každé dvě hodiny, to jest 150 ml každých patnáct minut. Tento roztok doplní tělesné tekutiny daleko rychleji než samotná voda. Roztok je vhodný i při vytrvalostních činnostech jako je maraton či cyklistika na dlouhých tratích. Po 24 hodinách, respektive až se vám vrátí chuť k jídlu, můžeme jíst bílé pečivo a rýži, to doplní zásoby sacharidů a vyhneme se tak vláknině, která by střevo dráždila. Dále je vhodné konzumovat banány pro vysoký obsah draslíku nezbytný pro regulaci rovnováhy tělesných tekutin. Jablka, dle přírodních léčitelů, pročistí střeva. Je dobré jíst v pravidelných intervalech malé porce.

Po 48 hodinách můžeme přidat vařené brambory, vařené maso, šunku, vařenou zeleninu. Dále je dobré podporovat střevní mikroflóru jogurty s živými kulturami. Začnou-li příznaky odeznívat, můžeme se pomalu navrátit k normální stravě. Co se týká tekutin, kromě minerálních vod, jsou vhodné i některé bylinkové čaje, jež mají utišující účinky na trávící trakt. Například dva šálky malinového nebo až tři šálky zázvorového čaje udělá podrážděnému zažívacímu ústrojí dobře. Kofein (káva, černý čaj, cola) a alkohol do období odeznění příznaků vynecháváme. Mají dehydratační účinky, povzbuzují tedy ledviny k většímu vylučování moči.

Preventivní opatření

Při dodržování jednoduchých pravidel můžete cestovat daleko klidněji a bez zažívacích problémů.

  • Dodržujte hygienická pravidla.
  • Pijte jen převařenou vodu nebo nápoje kupované v originálním balení.
  • Nedávejte si do nápojů led, většinou je vyroben z vody z vodovodu.
  • Jezte jen ovoce, které lze oloupat. Omývejte ho nezávadnou vodou.
  • Nedávejte si saláty ze syrové zeleniny, může být hnojena výkaly.
  • Nekupujte si zmrzlinu z nespolehlivých zdrojů (malé obchůdky nebo stánky).
  • Nekonzumujte maso v syrovém stavu a vyhýbejte se syrovým korýšům, např. ústřicím.
  • Nekupujte jídlo nedovařené nebo jídlo, které bylo dlouho ohřívané nebo se podává vlažné.
  • Nekupujte jídlo u pouličních prodavačů.
  • Vyhýbejte se potravinám nechráněným před mouchami.
  • Vyvarujte se kontaktu s volně se pohybujícími zvířaty.

Budeme rádi, když nám napíšete, jaké jsou vaše zkušenosti s cestováním a s problémy s místní stravou. Tak a teď už nezbývá nic jiného než přání krásně strávených letních dnů.

Foto: Profimedia.cz

user-icon

autor Vilienka