Nedostatek zinku v potravě

Nedostatek zinku v potravě

Mladistvý vzhled, sexuální výkonnost, pleť bez potíží. K tomu povzbuzující vliv na imunitní systém a mozkovou činnost. Jak toho docílit? Přečtěte si pár zajímavostí o tolik důležitém zinku.

33632×

Vliv zinku na lidské tělo

Zinek zaujímá podstatný prvek v našem těle, účastní se přes 200 enzymatických procesů v organismu. V dětství ovlivňuje růst, kostru a tvorbu vazivových tkání. Úzce souvisí s tvorbou hormonů a s psychickým vývojem. Zinek má výrazný vliv na funkci pohlavních orgánů a sexuální schopnosti zejména u mužů, kdy nedostatek zinku může vést až k vážnému onemocnění prostaty a neplodnosti. Dále má vliv na čichové, chuťové vjemy a zrak, urychluje hojení ran a prokázán je i účinek působení na naši imunitu. Zinek je silným antioxidantem, brzdí proces stárnutí a stimuluje činnost mozku.

Trpíte nedostatkem zinku?

Lidský organismus potřebuje denně v průměru 10 - 20mg zinku, u těhotných žen je toto číslo ještě o 10mg vyšší. Protože je zinek obsažen ve vnitřních orgánech, kostech, svalech, krvi, vlasech, nehtech a hlavně kůži, je třeba jeho množství hlídat. 

Mají vegetariáni nižší příjem zinku?

Běžně se stravující lidé, naše populace obzvlášť, má ve své stravě nižší obsah zinku než je třeba. Co teprve vegetariáni, řeknete si. Proběhlé studie naznačují, že příjem zinku u vegetariánů a nevegetariánů je téměř totožný nebo jen mírně nižší. Z toho vyplývá, že obě skupiny konzumujících by si měly dopřávat více "zinkových" potravin, případně sáhnout po některém z preparátů. Na vině, kromě nedostatku výživných pokrmů, může být i onemocnění jater, ledvin a porucha vstřebávání látek z trávicího ústrojí - tzn. i zinku. Roli může hrát také průmyslové zpracování jídel a časté popíjení alkoholu.

U vegetariánů je problém závažnější v tom, že sami svému tělu vstřebávání zinku ztěžují, a to konzumací velkého množství vlákniny, fytátů a šťavelanů (špenát, rebarbora, ořechy). Jednoduše se to dá pochopit tak, že nedostatečné vstřebávání zinku souvisí s nadbytečným příjmem kyselin rostlinného původu. Proto se s deficitem stopového prvku setkáváme hlavně u vegetariánů, veganů a lidí s bohatou rostlinnou stravou.

Potraviny jako zdroj zinku

Níže uvedené potraviny jsou co do obsahu zinku tím nejlepším, co si můžeme dopřát:

  • ústřice, krevety
  • dýňová, slunečnicová a tykvová semínka
  • hovězí maso, játra, ryby
  • pivní kvasnice
  • sušené mléko, sýr
  • neloupaná semena obilnin

Pokud se nám vlastním příjmem potravin nepodaří docílit 20mg zinku denně, můžeme sáhnout po potravinových doplňcích, nejčastěji ve formě malých tablet.

Foto: Profimedia

user-icon

autor Michy

Podobné články
Recepty ke článku
Žena.cz