Naučme se vařit opravdu zdravě

Naučme se vařit opravdu zdravě

Vaření je umění. Kdo tuto schopnost ovládá je chválen všemi, kdo z jeho kulinářské dílny něco okusí. V současné době je stále více prosazován trend zdravého vaření. Ale umíme opravdu vařit zdravě?

22705×

Něco uvařit umí většina z nás, ale umět věřit zdravě, není tak snadné, jak by se na první pohled mohlo zdát. Tajemství spočívá ve výběru správných potravin, ale také v jejich správné úpravě.

Tajemství zdravé kuchyně

Základním předpokladem pro zdravé vaření a stravování je výběr a uskladnění potravin. V obchodě rozhodně zapomeneme na potraviny, jako jsou smetany, bujony, dochucovadla typu maggi, sójová omáčka, kořenící směsi, které nám báječně nahradí zdravé bylinky, ty si můžete v obchodě koupit čerstvé či sušené anebo si je můžete vypěstovat doma v několika malých květináčích.

Zdravé a dietní polévky

Kdo z vás má dojem, že nejzdravější polévky jsou vývary, má pravdu jen z poloviny. Jsou sice zdravé, ale jen vývary zeleninové, kdo si připraví vývar z masa a třeba do něj ještě přidá játrové knedlíčky, ten se rozhodně zdravým způsobem ani dietně nestravuje. I mezi zahušťovanými polévkami lze najít zdravé pochoutky, ovšem pouze pokud zapomeneme na zahušťování klasickým způsobem jako je jíška či mouka rozšlehá ve vodě (tzv. Amerika). Místo těchto zahušťovadel použijeme raději rozmixovanou zeleninu.

Pokud si nemůžeme odpustit omáčku, pak nezapomeneme zapomenout na klasickou světlou mouku, kterou nahradíme celozrnnou (žitná, špaldová) nebo lze použít i jiné - pohankovou, rýžovou či sójovou. To na co bychom také měli při přípravě omáčky zapomenout je hlavně smetana a vypečené šťávy z masa.

Kvalita potravin

Základním předpokladem zdravého vaření je nejen výběr správných potravin, ale především jejich kvalita a dozajista i kvantita.

Pokud vás zdravý životní styl opravdu zaujal natolik, že se chcete řídit jeho pravidly, nakupujte čerstvé potraviny pouze v tom množství, které budete skutečně potřebovat, toto se týká zejména ovoce a zeleniny, masa a mléčných výrobků. Raději kupte méně, než abyste ještě po týdnu zpracovávali oschlou zeleninu, ve které už nezbyl snad ani jeden vitamín. Potraviny kupujte opravdu čerstvé, které dobře vypadají, pokud se vám na nich již něco nezdá (oschlé, okoralé, ovadlé, nahnilé), pak tyto kousky raději nechte hezky dál ležet v obchodě na svém místě.

Upravujeme potraviny správným způsobem

Před samotnou úpravou potravin je musíme očistit, zejména maso a zeleninu. U masa odstraníme tučné části, u zeleniny odstraníme jadérka, slupky, stopky, obojí omyjeme pod studenou tekoucí vodou. Listovou zeleninu nekrájíme, pokud to není nutné. Pokud připravujeme saláty z listové zeleniny, pak je pouze ručně natrháme na menší kousky, zachovají si tak mnohem více vitamínů a cenných látek. Při tepelné úpravě potravin upřednostňujeme vaření ve vodě či páře, grilování bez tuku před smažením a pečení zaměníme za dušení. Pak bude přístup ke zdravému vaření správný.

Foto: Profimedia

user-icon

autor Michy

Podobné články
Recepty ke článku
Žena.cz