Mléko a smetana

Mléko a smetana

Výživnějších potravin, než mléko asi nenajdeme. Je významnou součástí naší stravy a provází nás celý život. Je dobré, abychom věděli, co všechno obsahuje a jaké má vlivy na organismus, ať už kladné nebo záporné.

13359×
Mléko je obrovským zdrojem bílkovin a minerálních látek a nejdeme v něm i spoustu důležitých vitamínů. V odstředěném mléce ( odtučněném ) je téměř o polovinu méně kalorií. Ale ve všech druzích je cenné množství tiaminu, riboflavinu, niacinu, fosforu a zinku. Dále je v něm obsažen vitamin C a D i železo. Ovšem na co je mléko nejvíce bohaté, je vápník!!Je nezbytný pro tvorbu silných a zdravých kostí, ale také zubů. Při nízkém přísunu vzniká osteoporóza. Taková vápníková bomba už je jen konzerva sardinek. Jsou mezi námi i lidé, kteří nesnášejí laktózu ( mléčný cukr ), a vegani, kteří vůbec nejedí mléčné výrobky. Ti čerpají vápník např. ze zeleniny, luštěnin nebo ořechů. Není to však moc dobré, protože se z nich vápník vstřebává hůře. Musí užívat různé vitamínové přípravky, aby jejich tělo nestrádalo. Je vědecky prokázáno, že při častém pití mléka dochází k zahlenění organismu, vytváří se také nežádoucí tukové vrstvy kolem důležitých měkkých orgánů. Mnoho odborníků říká, že právě mléko stojí za takovými onemocněními jako jsou zažívací potíže, svalové křeče, obezita, anémie a mnoho dalších. Je to ale velice individuální, mnoho lidí totiž na mléko trpí alergií. Lidé, kteří se snaží zhubnout by neměli pít plnotučné mléko. Ale naopak malé děti by tučné pít měly, jelikož v odstředěném pro ně není dost kalorií, tuků a vitamínu A. Na našem trhu je široká nabídka mléčných výrobků, které se obsahem vyrovnají plnotučnému mléku, ale obsahují mnohem méně kalorií a tuku. Tvarohy patří do skupiny čerstvých sýrů a velmi se podobají plnotučnému mléku, mají ale nižší obsah tuků. Nízkotučné tvarohy mají podíl tuků minimální a jsou k dostání i s ovocnými příchutěmi. Podmáslí je vyrobeno stloukáním smetany na máslo a má mnohem méně tuku než smetana. Kysaná smetana, která je nakyslá díky bakteriím, které produkují kyselinu mléčnou, je vcelku únosná pro vás hubnoucí, ale není moc vhodná na vaření. Smetana ke šlehání má vysoký obsah tuků, ale je velmi lehce stravitelná, protože ji z poloviny tvoří vzduch. A vysokotučná smetana, která má podíl až 40 procent tuku, je vhodná na vaření. Špatně se ale šlehá. Foto: Profimedia.cz
user-icon

autor Vilienka

Podobné články
Recepty ke článku
Žena.cz
Vareni.cz - objevte něco dobrého

Kontakt

  • Máte nějaký dobrý nápad, připomínku, nebovám něco na stránkách nefunguje? Neváhejte nás kontaktovat prostřednictvím formuláře.

    Kontaktovat

Centrum.cz |Atlas.cz Economia 1999 - 2021. Všechna práva vyhrazena