Makrobiotická strava

Makrobiotická strava

Svět je tvořen energií. Podle makrobiotiky se jedná o energie jin a jang, obsažené i ve stravě. Jsou-li tyto druhy energie vyrovnány, těší se z harmonie také naše zdraví.

126374×

Co je to makrobiotika

Makrobiotika je způsobem života, filozofií známou několik tisíce let. Pochází z Tibetu a Číny. Makrobiotika vychází z přesvědčení, že psychický a fyzický stav člověka je ovlivněn tím, jakým způsobem přijímá svět.

Princip makrobiotické stravy - jin a jang

Makrobiotika se řídí dvěma principy - principem jin a jang. Důležité je, aby oba tyto principy zůstaly v rovnováze. Jin a jang jsou druhy energie, které se vzájemně doplňují a jsou-li v rovnováze, také fyzický a psychický stav člověka je v pořádku. Energii jin a jang obsahují i potraviny.

Jak vypadá makrobiotická strava?

Principem makrobiotické stravy je strava bohatá na ovoce a zeleninu, luštěniny a obilniny. Maso, vejce a rafinované potraviny jsou výrazně omezeny. Nejedná se o vegetariánství, neboť makrobiotika striktně konzumaci masa nezakazuje. Jen doporučuje dopřávat si jej pokud možno v co nejmenším množství a střídat potraviny jin s potravinami jang. Dáte-li si třeba těžký biftek, měli byste přísun energie jang vyvážit přísunem energie jin – např. čerstvou zeleninou.

Potraviny jin a jang

Potraviny jin

Potraviny mírného jinu jsou pro organismus osvěžující a měly by tvořit podstatnou součást lidské stravy. Patří zde ovoce, sója, ořechy, tvaroh, kefír, lehké sýry, rostlinné oleje, bílé víno, bylinné a ovocné čaje.

Potraviny extrémního jinu ochlazují, proto jsou vhodnější v létě. Patří zde alkohol, čaj, cukr, káva, čokoláda, exotické ovoce, zmrzlina.

Potraviny jang

Potraviny jang mohou mít mírnou jang energii nebo extrémní. Mezi první skupinu patří ryby, sýry, polévky, cibule, česnek, sušené ovoce a některé druhy zeleniny (tykev). Zahřívají organismus a v menší míře působí příznivě.

Potravinou extrémního jangu je červené maso, ale také drůbež, zvěřina, uzeniny, vejce, pečená a smažená strava. Tyto potraviny silně zahřívají a je důležité jejich konzumaci co nejvíce omezit.

Neutrální potraviny

Neutrální, vyvážené potraviny by měly být základem našeho jídelníčku. Patří mezi ně celozrnné obiloviny, zelenina, luštěniny, semena.

Makrobiotika podle ročního období

Makrobiotická strava se řídí také ročním obdobím. Na jaře je ve jménu detoxikace omezen příjem masa. V letní makrobiotické stravě dominuje ovoce a zelenina. V zimě si můžete dovolit sáhnout po jídle, které má zahřívací efekt (ostré koření, maso).

Proč začít s makrobiotikou?

Strava typického čecha je plná nasycených tuků, rafinovaných škrobů a cukrů. Makrobiotika Vám však nezakazuje úplně se nezdravých laskomin vzdát. Radí spíše, jakými druhy potravy negativní účinky vyrovnat. Makrobiotika, to je především rovnováha.

Foto: Profimedia

user-icon

autor Michy