Možná se vám to už stalo. Chléb jste si obložili vizuálně zcela normálním sýrem, který se mu však chutí rozhodně nepodobal. Zřejmě jste se setkali s analogem.
Běžný sýr je vyrobený z mléka, a tedy živočišného tuku. Nahradí-li se však byť jen část mléčné složky rostlinnou, již se takový výrobek nesmí nazývat sýrem, jedná se totiž o náhražku. Podobně je tomu i u výroby másla nebo jogurtu. I zde výrobce nesmí deklarovat, že se jedná o živočišný výrobek. Musí vždy uvést, že se jedná o potravinový výrobek s rostlinným tukem.
Jak již bylo zmíněno v úvodu, chuťově se analogy nedají srovnat s pravými sýry. Chuť je spíše umělá, konzistence je drobivá. Smažený analog se po rozříznutí nerozteče po talíři, nýbrž se bude drolit a bude gumový.
Lidem, kteří jsou alergičtí na mléko, se producenti alternativních výrobků jistě zavděčí. V náhražkách mléčných výrobků je též nižší množství cholesterolu. Výroba sýrové náhražky je mnohem méně finančně nákladná, což se odráží i v jeho ceně na pultu. I to je ovšem relativní. Někteří prodejci prodávají například tavené "sýry" s příměsí rostlinného tuku za stejnou cenu jako ty čistě živočišné.
Náhražky potravin nejsou svou podstatou škodlivé. Hlavní problém tkví v jejich nedostatečném označování. Zákazník si ve spěchu nevšimne, že si kupuje alternativu mléčného výrobku, případně obal, název či slogan svádí k tomu, že se jedná o skutečný mléčný výrobek. Napadlo by vás vlastně, že pokud je v sýru příměs rostlinného tuku, už se nejedná o sýr?
Mnohdy se s takovou potravinou můžeme setkat i ve stravovacím zařízení, kde je pro nás samozřejmě problematické ověřit si, zda tomu tak skutečně je. Analogy se mohou skrývat pod nánosem strouhanky coby smažený "sýr", případně tvoří posyp salátů a těstovin.
Problém je tedy v tom, že zákazník, který si jej nechce koupit, jej omylem vloží do košíku a pro příště už si zřejmě dá pozor. Zároveň ale zákazník, který by naopak "falešný sýr" ze zdravotních důvodů zakoupit chtěl, jej ve změti mléčných výrobků nenalezne. Poctivý prodejce, který nechce své zákazníky klamat, by rozhodně měl vyhradit ve chladícím boxu pro tyto výrobky místo a viditelně je označit, aby je zákazník nemohl zaměnit.
Než se toto obchodníci naučí, zřejmě nám nezbude nic jiného, než s brýlemi na nose poctivě studovat etiketu výrobků.
Zdroje:
www.spotrebitel.cz
www.spotrebitele.info
Foto: Profimedia
Autor:Michy