Obezita u dětí

Obezita u dětí

K obezitě se lidé začali stavět jako k epidemii ve chvíli, kdy ji začali spojovat se vznikem dalších, mnohem závažnějších chorob. Jak je na tom obezita dětí a jak jí předcházet si povíme v tomto článku.

18671×

Obezita v číslech

Již poměrně dlouho je známý vztah obezity například s cukrovkou nebo srdečními chorobami. Poslední výsledky výzkumů však přinášejí mnohem přesnější údaje. Mezinárodní výzkum udává, že více než 22 milionů dětí ve věku do 5 let po celém světě má nadváhu, nebo trpí obezitou. V České republice je obézních 10% dětí ve věku 6 až 12 let a 10% dětí má nadváhu. Stejným problémem jako je obezita, je podváha. Proto nesmíme opomenout, že mnoho dětí v tomto věku má podváhu, která je závažná především u děvčat. Ve věku 13 až 17 let jde dokonce až o 10 procent děvčat, které mají podváhu. Vraťme se ale k celosvětovým číslům. Organizace s názvem Seskupeni proti mezinárodní obezitě udává, že na světě žije 300 milionů lidí trpících obezitou a dokonce 750 milionů lidí, kteří mají nadváhu. Nejzávažnější údaje, jak je snad celosvětově známo, pocházejí ze Spojených států. Vysoká životní úroveň a životní styl spolu se způsobem stravování Američanů vedl k tomu, že je dnes ve spojených státech okolo 60% obyvatel obézních a z toho je přinejmenším 13 procent obézních dětí.

Příčiny

Zde se však dostáváme k samé podstatě problému. Proč jsou děti obézní? S tím je spjata i otázka, jak obezitě u dětí předcházet? Velkou roli v této problematice hraje genetika, stravovací návyky, skladba jídelníčku a životní styl rodiny. Avšak to, že jsou rodiče obézní vždy neznamená, že jejich dítě bude také obézní. Větším problémem je ve stravovacích návycích rodičů, které se často přenášejí i na děti. Především pak na dospívající děti. Pokud jsou rodiče zvyklí nesnídat, obědvat ve spěchu a večeřet pozdě večer, tak je téměř jisté, že jejich ději se stravují stejně s nimi a mají tedy tendence k tomu být obézní. Jistě se v tomto popisu alespoň trochu poznáváte a pokud ano, tak trpíte jednou z civilizačních chorob. Hlavní příčinou vzniku obezity u dětí je především zhoršující se životní styl dětí. Nerovnováha mezi příjmem a výdejem energie je způsobena často tím, že se děti místo sportu věnují počítačům, televizi a také tomu přispívá úbytek povinných sportovních aktivit ve škole a zhoršení stravování školáků. Ve školní stravě obvykle najdeme pouze ty nejpotřebnější složky, ale chybí pravidelné přísuny ovoce nebo vápníku. Ovoce dostávají školáci jednou za čas a mléko děti sami nepijí, protože mají možnost volby. Raději si natočí nezdravou limonádu nebo obyčejný čaj z várnice.

Prevence

Podle doc. MUDr. Zuzany Urbanové z pražské Kliniky dětského a dorostového lékařství a garantky Poradenského centra Výživa dětí má zásadní význam prevence a dobrá informovanost rodičů. Obezita, podobně jako hypertenze a vysoká hladina cholesterolu, patří mezi rizikové faktory kardiovaskulárních onemocnění, které se v dětství špatně léčí. Léčba obezity je úspěšná pouze v 10 - 30 %. Rodiče, kteří si nejsou jisti s váhou svých dětí, nebo nevědí, jak by měl správně vypadat jídelníček jejich malých nebo dospívajících dětí, by si měli najít potřebné informace. Jednou z možností je i poradit se se specialisty na výživu nebo alespoň navštívit webové stránky www.vyzivadeti.cz. Obéznost, nebo problém spojený s nadváhou vašich dětí, by vám měl pomoci vyřešit i váš dětský lékař. Jednou z možností je i pobyt v odtučňovacích lázních, které jsem i já sám absolvoval. Jako dítě jsem během pobytu zhubl o 8,5 kilogramů, ale co je hlavní, naučil jsem se, jak se správně stravovat a jak držet dietu, aby se mi kila nevrátila. Součástí pobytu je i školní výuka a spousta sportovních aktivit.

Rada na závěr

Pokud jsou vaše děti, nebo vy sami obézní, nezáleží na tom o kolik kilo máte navíc. Pokud se s tím však snažíte něco dělat, měli byste vaší dietu nechat ovlivnit celosvětově uznávanými poznatky o hubnutí. Všeobecně se doporučuje nehubnout více jak dvě kila za týden. Při hubnutí nesmíte zapomínat na sport a především pravidelný přísun tekutin. Nejlepší jsou neslazené a nemineralizované stolní vody. Dalším všeobecně známým pravidlem je nestravovat se nejméně 2 až 3 hodiny před spánkem. Takových rad a zásad je bezpočet a opravdu fungují. Musíme však dbát na jejich dlouhodobé dodržování, aby vaše hubnutí dosáhlo permanentních výsledků. Doporučené odkazy vedoucí k dalším informacím: www.vyzivadeti.cz www.fzv.cz Foto: Profimedia.cz
Podobné články
Recepty ke článku
Žena.cz
Vareni.cz - objevte něco dobrého

Kontakt

  • Máte nějaký dobrý nápad, připomínku, nebovám něco na stránkách nefunguje? Neváhejte nás kontaktovat prostřednictvím formuláře.

    Kontaktovat

Centrum.cz |Atlas.cz Economia 1999 - 2021. Všechna práva vyhrazena