Nesnáze při nákupech 2.díl

Nesnáze při nákupech 2.díl

Slovo reklamace v nás jistě vyvolává spíše negativní asociace. Již jen pouhé pomyšlení na dohadování se s prodejcem nás možná dožene k tomu, že nad reklamací mávneme rukou.

11997×

Reklamace není právě příjemným zážitkem zejména díky neochotným obchodníkům. Málokde se setkáme se vstřícným přístupem a často si necháme líbit nezákonné jednání ze strany prodejce. Seznamíme se s některými fakty, díky kterým pro nás bude reklamace alespoň trochu příjemná.

Uplatnění reklamace

Na většinu zboží se vztahuje dvouletá záruční doba, o výjimkách se ještě zmíníme. Záruka se vztahuje i na součástky zboží, na zipy, přezky a podobně. Nevztahuje se na běžné opotřebení. Reklamaci uplatňujeme vždy u prodejce, kde jsme zboží zakoupili, případně v nejbližší pobočce obchodního řetězce. Je-li však v záručním listě uveden jiný podnikatel určený k opravě, který je v místě prodávajícího nebo v místě pro kupujícího bližším, uplatní kupující právo na opravu u podnikatele určeného k provedení záruční opravy.

Základním kamenem úspěchu je, ponechat si potvrzení o koupi zboží, stačí tedy účtenka, případně výpis z účtu, pokud jsme platili platební kartou. Musíme totiž prokázat, že jsme zboží skutečně zakoupili v daném obchodě. Není tedy pravda, že musíme schraňovat záruční listy.

Co následuje

Prodávající s námi sepíše reklamační protokol. V něm uvede, kdy jsme zboží podali k reklamaci, kdo zboží reklamuje, jakou závadu zboží má a také jaký způsob vyřízení reklamace požadujeme.

Reklamace do 6 měsíců od koupě

Pokud se nám nějaká věc pokazí do půl roku od koupě, máme podle Občanského zákoníku právo uplatnit takzvaný rozpor s kupní smlouvou. Ten předpokládá, že vada se na výrobku vyskytovala již v době koupě. Jdeme-li tedy vyměnit například nefunkční mixér, musíme sice podstoupit reklamační řízení, které trvá maximálně 30 dní, ale po jeho verdiktu nemusíme souhlasit s opravou věci, ale můžeme žádat její výměnu, případně vrácení peněz.

Délka reklamace

Reklamační řízení trvá ze zákona maximálně 30 kalendářních dní. Vada může být odstraněna i v kratší době, avšak 30. den od podání reklamace musí být opravené či vyměněné zboží, případně vrácená částka každopádně připravena v obchodě. Pokud se prodávající všemožně vymlouvá, že se reklamační řízení protáhlo a nabádá nás k vyčkávání, žádejme o odstoupení od smlouvy a chtějme vrátit zpět peníze.

Neuznaná reklamace

Neuznal-li obchodník naši reklamaci a my se domníváme, že byla zcela oprávněná, obraťme se na soudního znalce. Ten na věc vyhotoví nezávislý posudek. Jeho cena se pohybuje v řádech stovek až tisíců, což závisí na typu zboží. Posudek musíme nejprve uhradit, v případě že vyzní v náš prospěch, musí nám jej obchodník proplatit.

Reklamace potravin

Chceme-li reklamovat potraviny, musíme tak učinit do 8 dnů přímo na prodejně. U lahůdkářského zboží do následujícího dne od zakoupení. Obchodník je povinen nám vystavit reklamační protokol. Pokud nejsme opakovaně spokojeni s prodejem či kvalitou zboží v prodejně, obraťme se na Českou obchodní inspekci nebo Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci.

Zajímavosti a na co pozor

  • Bohužel i u věcí, které jsou pro nás nezbytné, jako je porouchaná lednička, musíme počítat až s 30-ti denním vyřizováním reklamace a kam si po tu dobu budeme ukládat potraviny, musíme vyřešit sami. Například někteří prodejci mobilních telefonů však nabízejí zapůjčení telefonního přístroje po dobu, kdy je ten náš v opravně.
  • Zboží, které je prodáváno ve slevě, můžeme reklamovat. Samozřejmě ale ne z důvodu, pro který bylo zlevněné.
  • Pokud díky reklamačnímu řízení vyjde najevo, že vada na našem zboží je neodstranitelná, mámo právo na výměnu za ten samý druh zboží, případně na vrácení peněz. Obchodník nás v žádném případě nemůže nutit k tomu, abychom si v dané hodnotě vybrali jiné zboží.
  • Prodávající je povinen nám uhradit nutné náklady, které nám uplatnění reklamace způsobilo, tedy například poštovné a jízdné.
  • Právo na výměnu zboží či vrácení peněz máme též v případě, kdy se sice u zboží jedná o vady odstranitelné, ale stejná vada se vyskytla již potřetí, případně jsme již zboží reklamovali pro čtyři závady různé.
  • Pokud nám má obchodník vracet částku za zboží, které mezitím zlevnil, máme právo na vrácení částky v hodnotě původní kupní ceny.

Foto: Profimedia

user-icon

autor Michy

Podobné články
Recepty ke článku
Žena.cz
Vareni.cz - objevte něco dobrého

Kontakt

  • Máte nějaký dobrý nápad, připomínku, nebovám něco na stránkách nefunguje? Neváhejte nás kontaktovat prostřednictvím formuláře.

    Kontaktovat

Centrum.cz |Atlas.cz Economia 1999 - 2021. Všechna práva vyhrazena