Slovo reklamace v nás jistě vyvolává spíše negativní asociace. Již jen pouhé pomyšlení na dohadování se s prodejcem nás možná dožene k tomu, že nad reklamací mávneme rukou.
Reklamace není právě příjemným zážitkem zejména díky neochotným obchodníkům. Málokde se setkáme se vstřícným přístupem a často si necháme líbit nezákonné jednání ze strany prodejce. Seznamíme se s některými fakty, díky kterým pro nás bude reklamace alespoň trochu příjemná.
Na většinu zboží se vztahuje dvouletá záruční doba, o výjimkách se ještě zmíníme. Záruka se vztahuje i na součástky zboží, na zipy, přezky a podobně. Nevztahuje se na běžné opotřebení. Reklamaci uplatňujeme vždy u prodejce, kde jsme zboží zakoupili, případně v nejbližší pobočce obchodního řetězce. Je-li však v záručním listě uveden jiný podnikatel určený k opravě, který je v místě prodávajícího nebo v místě pro kupujícího bližším, uplatní kupující právo na opravu u podnikatele určeného k provedení záruční opravy.
Základním kamenem úspěchu je, ponechat si potvrzení o koupi zboží, stačí tedy účtenka, případně výpis z účtu, pokud jsme platili platební kartou. Musíme totiž prokázat, že jsme zboží skutečně zakoupili v daném obchodě. Není tedy pravda, že musíme schraňovat záruční listy.
Prodávající s námi sepíše reklamační protokol. V něm uvede, kdy jsme zboží podali k reklamaci, kdo zboží reklamuje, jakou závadu zboží má a také jaký způsob vyřízení reklamace požadujeme.
Pokud se nám nějaká věc pokazí do půl roku od koupě, máme podle Občanského zákoníku právo uplatnit takzvaný rozpor s kupní smlouvou. Ten předpokládá, že vada se na výrobku vyskytovala již v době koupě. Jdeme-li tedy vyměnit například nefunkční mixér, musíme sice podstoupit reklamační řízení, které trvá maximálně 30 dní, ale po jeho verdiktu nemusíme souhlasit s opravou věci, ale můžeme žádat její výměnu, případně vrácení peněz.
Reklamační řízení trvá ze zákona maximálně 30 kalendářních dní. Vada může být odstraněna i v kratší době, avšak 30. den od podání reklamace musí být opravené či vyměněné zboží, případně vrácená částka každopádně připravena v obchodě. Pokud se prodávající všemožně vymlouvá, že se reklamační řízení protáhlo a nabádá nás k vyčkávání, žádejme o odstoupení od smlouvy a chtějme vrátit zpět peníze.
Neuznal-li obchodník naši reklamaci a my se domníváme, že byla zcela oprávněná, obraťme se na soudního znalce. Ten na věc vyhotoví nezávislý posudek. Jeho cena se pohybuje v řádech stovek až tisíců, což závisí na typu zboží. Posudek musíme nejprve uhradit, v případě že vyzní v náš prospěch, musí nám jej obchodník proplatit.
Chceme-li reklamovat potraviny, musíme tak učinit do 8 dnů přímo na prodejně. U lahůdkářského zboží do následujícího dne od zakoupení. Obchodník je povinen nám vystavit reklamační protokol. Pokud nejsme opakovaně spokojeni s prodejem či kvalitou zboží v prodejně, obraťme se na Českou obchodní inspekci nebo Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci.
Foto: Profimedia
Autor:Michy
Centrum.cz|Atlas.cz Economia 1999 - 2024. Všechna práva vyhrazena