Je libo bublinky?

Je libo bublinky?

Perlivé vody chutnají a ihned osvěží, ale také mají svá negativa - jsou syceny oxidem uhličitým, kterého se má tělo zbavovat, ne jej přijímat.

11773×

Kyselky a minerálky

Kyselka, kyslička, ščavica, medokyš, kvasná voda, to všechno jsou zastaralé názvy pro vody s vyšším obsahem oxidu (dříve tzv. kysličníku) uhličitého. Oxid uhličitý se brzy po jeho objevení v minerálkách začal do nápojů přidávat také uměle a snad každá domácnost pak vlastnila tzv. sifony, které „vykouzlily“ z „obyčejné vody“ perlivou. Přesto bylo pití vody s bublinkami občasnou záležitostí, zatímco dnes pije stále více lidí sycené nápoje denně.

Bublinky - zahání nebo zvyšují žízeň?

Bublinky. Pošimrají vás na jazyku, zašumí v krku a dále už jen vyvolají úsměv na rtech. Ale je tu mnohé ale. Máte pocit, že žízeň je okamžitě zahnána. Ne však nadlouho. Oxid uhličitý zvyšuje prokrvení sliznic, takže za nějakou chvíli je tu žízeň zas. A opět bublinky a příjemné brnění na jazyku. A teď ke zmíněným ale. Oxid uhličitý v perlivých nápojích obsažený zvyšuje vylučování vody a minerálních látek (!) z těla a v konečném důsledku může vést k opačnému účinku - k dehydrataci.

Perlivé nápoje pod lupou

Perlivé nápoje jsou absolutně nevhodné pro určité typy lidí: např. kardiaci a kojenci by se na perlivou vodu neměli ani podívat. U kojenců mohou bublinky vyvolat zvracení s nebezpečím vdechnutí zvratků, kardiaci mohou pocítit zvýšený krevní tlak nebo arytmii. Bublinky se nedoporučují ani těm, kteří trpí žaludečními vředy nebo mají sklony k nadýmání. Bublinky dokáží podráždit nejen žaludek nebo vaše střeva (nemluvě o nearomatických následcích), ale třeba i pooperační jizvy.

Co způsobuje oxid uhličitý

Oxid uhličitý je konečným produktem buněčného metabolismu, tedy jakýmsi odpadem, kterého se tělo následně zbavuje. Jeho nadbytek může způsobit překrvení žaludeční sliznice (žaludek pak nedokáže strávit potravu důkladně), zvýšení krevního tlaku a srdečního rytmu a podle některých odborníků i rakovinu jícnu.

Sbohem, oxide..

Jak se říká, všeho s mírou. V malém množství vám sycené nápoje nemohou ublížit. Pravidelná konzumace je už ale úspěchem komerčních reklam, ne vašeho zdraví. Dávejte pokud možno přednost perlivým vodám s nižším obsahem oxidu uhličitého - existují přece i vody mírně perlivé nebo neperlivé. Totéž platí pro sodovky a colové nápoje - pamatujte na zlaté pravidlo střední cesty.

Foto: Profimedia

user-icon

autor Michy

Podobné články
Recepty ke článku
Žena.cz