Brambory - zelenina, která má zelenou

Brambory - zelenina, která má zelenou

Jedna z nejčastěji používaných příloh v mnoha různých podobách. Dovolím si použít slova jednoho svého kamaráda, který říká "pečené erteple mohu každý den". Co o nich však víme?

28175×

Rostlina

Jedná se o hlízy, které rostou v zemi. Nadzemní část bývá až půl metru vysoká. Kvetou jemně fialovými nebo bílými kvítky.

Původ a výskyt

Brambory pocházejí z Peru, kde je již před více než 2000 lety pěstovali Inkové. Dnešní potomci Inků mají pro brambory více než 1 000 různých jmen. Španělští dobyvatelé je přivezli ukázat svému králi a ten je rozeslal darem ostatním panovníkům v Evropě. Byly pěstovány jako okrasná rostlina v botanických zahradách. Dnešní evropské druhy měly své prapředky právě ve vídeňské botanické zahradě.

Druhy

Jednotlivé druhy brambor se kromě chuti a konzistence ( pevné - lojovité; polopevné - polomoučné; moučné - rozsýpavé) odlišují dobou konzumní zralosti. Velmi rané brambory se u nás sklízejí již začátkem června a díky své jemné chuti jsou opravdovou pochoutkou. Rané odrůdy (sklizeň červen až červenec) mají také hodně dobré konzumní vlastnosti, avšak nejsou vhodné k dlouhodobému skladování. Polorané druhy (sklizeň červenec až září) jsou v kuchyni všestranně použitelné a skladovatelné až do zimního období. Pozdní odrůdy (sklzeň září až říjen) jsou určeny hlavně k dlouhodobému zimnímu uskladnění.

Složení

Brambory obsahují v syrovém stavu víc než 75% vody, asi 20% sacharidů a přibližně 2,1% hodnotné bílkoviny. Jsou bohaté na draslík , který činí 60% veškerého obsahu minerálií. Jsou rovněž bohaté na vitamin C, E, K a B. Jen málo potravin obsahuje tolik vitaminu C jako syrové brambory. Dále obsahují hojivý alantoin. Alantoin je látka urychlující regenerační procesy v organismu. Podle nejnovějších výzkumů se zjistilo, že alantoin zvyšuje tvorbu neutrofilních leukocytů podílejících se na obraně proti různým bakteriálním infekcím a pohlcujících cizorodé látky. Podílí i na tvorbě tkaniva, které po zlomení spojuje úlomky kostí. Kromě alantoinu v nich najdeme i kyselinu pantotenovou, listovou, vápník, síru, fosfor, hořčík a v menším množství i sodík, mangan, zinek, měď, jód, železo, nikl a selen.

Účinky na organismus

Brambory díky vysokému obsahu draslíku prospívají nervovým buňkám a udržují tonus svalů. Pomáhají při únavě, snižují krevní tlak. Díky obsahu alantoinu napomáhají při hojení zlomenin, mají výborné regenerační účinky. Dále posilují srdce, krevní oběh, svaly a tkáně, odstraňují zácpu, povzbuzují tvorbu hormonů, regulují v těle hospodaření s vodou a vytvářejí kostní tkáň.

Úprava

Protože velmi mnoho účinných látek se nachází ve slupce, snažíme se, tedy pokud to její kvalita dovolí, jíst brambory se slupkou, ať už pečené nebo vařené v páře. Pokud to jen trošku jde, nevařte brambory ve vodě, protože mnoho výživných látek se vylouhuje do vody, kterou pak vylijete. Nejideálnější úprava brambor je vaření v páře, i oloupaných, stejně, jako se vaří knedlíky. Pakliže přece jenom vaříte brambory ve vodě, zkuste ji alespoň využít a ne, jak je ve většině domácnostech zvykem, vylít. Můžeme ji jemně osolenou vypít a tím do sebe dostat všechny důležité látky a minerály, nebo ji přidat do relaxační koupele a alespoň 20 minut v ní setrvat, vhodná je také k mytí nádobí, které se po umytí i bez použití saponátu bude lesknout. Dnes jsme si brambory představili obecně. Příště si povíme něco o nákupu, skladování, zpracování, použití v kuchyni a třeba vás zaujmou jako lék. Foto: Photos.com
Podobné články
Recepty ke článku
Žena.cz
Vareni.cz - objevte něco dobrého

Kontakt

  • Máte nějaký dobrý nápad, připomínku, nebovám něco na stránkách nefunguje? Neváhejte nás kontaktovat prostřednictvím formuláře.

    Kontaktovat

Centrum.cz |Atlas.cz Economia 1999 - 2021. Všechna práva vyhrazena